ساختمان و وسایل کشت بافت

احداث یک آزمایشگاه از اول یک کار پرهزینه است اما از نظر طراحی وانتخاب مواد ساختمانی بسیار انعطاف پذیر است. برای شروع یک آزمایشگاه تجاری بهتر است در یک ساختمان که از قبل وجود دارد، با تغییرات مناسب ایجاد شود. بعد از بررسی دقیق امکان و مخاطره اقتصادی، می‌توان یک ساختمان مستقل را ایجاد کرد. معمولا برای کار تحقیقاتی، آزمایشگاه کشت بافت در داخل ساختمان‌های موجود احداث شده و بسیاری از تاسیسات و تجهیزات با آزمایشگاه‌های دیگر مشترک است. یک ساختمان تحقیقاتی باید حداقل چهار اتاق داشته باشد: ۱- اتاق شستشو برای شستن وسایل شیشه ­ای، نگهداری مواد و اتوکلاو کردن، ۲- اتاق محیط برای تهیه محیط کشت، ۳- قسمت استریل برای دستکاری استریل و ۴- اتاق رشد و کشت برای نگهداری کشتها در شرایط محیطی مناسب. همچنین اتاق کشت باید دارای یک میز کار، میکروسکوپ برجسته بین و منبع مناسب نور، ترجیحا نور خنک (فیبر نوری) برای مشاهده و بررسی کشت ها باشد. کابینت انتقال استریل باید در اتاق کشت یا در اتاق خاص طراحی شده برای انتقال، قرار گیرد. در بسیاری از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در یک قسمت خلوت آزمایشگاه عمومی قرار می‌گیرد.

در صورتی که ساختمان باید احداث شود، بویژه برای آزمایشگاه تجاری، قرار دادن مجموعه دور از شهر برای اجتناب از آلودگی سنگین و لرزش وسایل نقلیه مناسب است. اما این کار ممکن است مستلزم رفت ‌وآمد کارکنان باشد. ساختمان باید به اندازه کافی در مقابل باران و باد محافظت شود؛ زیرا این‌ها هاگها ، کنه­ ها و تریپس­ها را منتقل می‌کنند. عایق کاری حرارتی ساختمان برای صرفه جویی انرژی جنبه دیگر مورد نیاز برای عملکرد مناسب است. یک روش قرار دادن قسمت انتقال و اتاق‌های رشد زیر سطح زمین است. در این صورت باید دقت شود که آزمایشگاه درمقابل چکه محافظت شود و تهویه کافی فراهم شود. روش جایگزین، این است که این دو اتاق می‌توانند دو جداره باشند و یا از آجر‌های مشبک که هوا در بین آنها محبوس می­شود، ساخته شوند که می‌توانند در طول تابستان تهویه شوند.

آزمایشگاه کشت بافت نیازمند مقدار زیادی آب باکیفیت خوب است. در مرحله طراحی باید توجه کافی به خود منبع آب و دفع فاضلاب بویژه در جایی که تجهیزات دفع وجود ندارند، با در نظر گرفتن قوانین شهرداری محل برای بهداشت و محیط زیست شود.

یک واحد کشت بافت باید ذخیره برق داشته باشد تا کشتها را از آلودگی در صورتی قطعی برق یا حذف بار آن در طول دستکاری استریل جلوگیری شود. کشت های ارزشمند ممکن است به علت شوک دما در اتاق رشد در طول قطع برق از بین بروند. می‌توان از یک ژنراتور با کلید خودکار استفاده کرد.

به همین اندازه مهم است که یک آزمایشگاه کشت بافت تمیز باشد و جابجایی مواد از یک قسمت به قسمت دیگر با حداقل عدول انجام شود. جداسازی «قسمت تمیز» متشکل از اتاق انتقال و اتاق رشد از «قسمتهای غیر تمیز» مطلوب و ضروری است و باید به عنوان« قسمت ممنوع» خارج از دسترس بازدیدکنندگان و افراد متفرقه باشد. برای رفت و آمد بین این دو قسمت بویژه در حالت تجاری، فرد باید قبل از ورود به قسمت ممنوع دست‌ها و پا‌های خود را بشوید و روپوش استریل بپوشد و کلاه بگذارد. معمولا استاندارد‌های بالای بهداشت باید حفظ شود.

تا حد امکان مواد ساختمانی در دسترس، تجهیزات دستگاه‌ها و وسایل بومی استفاده شود تا در هزینه صرفه‌جویی و سهولت نگهداری شود. خلاقیت و ساخت داخلی موجب کاهش هزینه خواهد شد .

استفاده از مطالب بالا بدون لینک سایت گلساران شمال ممنوع می باشد.

منبع: تیم گلساران شمال

2 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید