مریم گلی (Salvia)

جنس Salvia متعلق به تیره ی نعناعیان (Lamiaceae) با پراکنش وسیع و گونه های متعدد یکی از بزرگترین دسته های گیاهی معطر و دارویی است. این جنس در نقاط مختلف ایران حدود ۵۸ گونه و در جهان نزدیک به ۹۰۰ گونه دارد که ١۷ گونه ی آن بومی ایران است.

گونه مریم گلی سهندی (Salvia sahendica) گونه اندمیک منطقه سهند آذربایجان است که توسط مردم این منطقه جهت درمان عفونت های باکتریایی، قارچی و رفع سوء هاضمه مورد استفاده قرار می گیرد. یک گیاه چند ساله آروماتیک با برگ های تخم مرغی و مضرس و ساده، با ۴ تا ۶ گل سفید در هر گل آذین چتری است که لطفی پور و همکاران در سال ۲۰۰۷ به خواص ضد باکتریایی آن اشاره کردند. از سالویا سهندیکا به عنوان گیاه دارویی، ادویه ای، چاشنی و نگهدارنده مواد غذایی استفاده شده است. فعالیت های بیولوژیکی ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد اشتعالی نیز برای این گیاه گزارش شده است.

گونه S. hypoleuca گیاهی غالبا پایا است که به صورت بوته های پر پشت یافت می شود. این گیاه به صورت طبیعی در بخش های مختلف ایران رشد می نماید و به نام مریمی (Maryami) شهرت دارد. عصاره یا اسانس گیاه مصارف بسیاری در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و عطر سازی دارد. در طب سنتی ایران عصاره و اسانس بخش های هوایی گیاه (به عنوان یک چای گیاهی) دارای کاربرد وسیعی به عنوان تونیک، مسهل، هضم کننده و ضد اسپاسم است. اثر ضد درد عصاره الکلی برگ گیاه S. hypoleuca همانند مورفین دارای اثرات ضد درد است.

——-

مطلبی دیگر از مریم گلی از سایت پارسی تب قدیم:

گیاه مریم گلی گیاهی با قدمت بسیار طولانی است و در حدود ۱٠٠٠ سال پیش به وجود این گیاه پی برده و از آن استفاده می کرده اند از جمله ابوعلی سینا در کتابهای خود به این گیاه اشاره کرده و خواص آن را برشمرده و تأکید بر مصرف آن کرده است. این گیاه ضد درد، آرامش بخش و برای کاهش قند خون استفاده می شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رویش دارد. گلهای سفید زیبایی می دهد، بصورت خوشه ای است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد. این گیاه آرام بخش و مقوی اعصاب است. همچنین یک داروی ضد عفونی کننده بسیار قوی است. اگر از جوشانده این گیاه بصورت قرقره استفاده شود، جوشهای داخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان می کند.همچنین برای زخمهایی که بر اثر واریس به وجود می آید بسیار مؤثر است. در آنژیم و انواع گلو درد نیز از این گیاه استفاده می شود. از جوشانده این گیاه برای ضماد و جوشهای بدن استفاده می شود. جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، رماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مؤثر است.

 

 

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید