روغن اسطوخودوس و رشد مو

روغن اسطوخودوس می تواند به رشد موها کمک کند. بیشتر افراد به خاطر شرایط پزشکی که آلوپسی نامیده می شود موهای خود را  از دست می دهند. آلوپسی بیماری خود ایمنی است که باعث می شود بدن فولیکول های مو را به عنوان یک شیء خارجی بشناسد و آن را رد کند. روغن اسطوخودوس یک محصول طبیعی برای درمان این شرایط است.

مزایا:

روغن های ضروری به رشد موها و نیز درمان بی خوابی، استرس و اضطراب کمک می کنند. این روغن ها می توانند مانع از ریزش موهاشوند. گل اسطوخودوس بوی شیرین و نرمی دارد و روغن ضروری از این گیاه استخراج می شود. شما می توانید این روغن را در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی پیدا کنید. مطالعه انجام شده توسط متخصصان پوست در اسکاتلند نشان می دهد ۴۴ درصد از بیماران مبتلا به آلوپسی که  در این تست شرکت کرده بودند رشد موهای جدیدی را به هنگام ماساژ پوست سر با روغن اسطوخودوس تجربه کردند.  ترکیبی از روغن های ضروری از اسطوخودوس ، آویشن، رزماری و روغن جوجوباست. روغن حامل نیز در این ترکیب مورد استفاده قرار می گیرد که روغن ضروری را رقیق تر می نماید و به رساندن خواص درمانی بدون تحریک پوست کمک می کند.

درمان:

برای ایجاد ترکیب درمانی از روغن های ضروری همچون موردی که در مطالعه ذکر شده مورد استفاده قرار گرفته بود، می توانید سه قطره از روغن اسطوخودوس، سه قطره از روغن رزماری، دو قطره روغن آویشن، دو قطره از روغن cedarwood، ۴ قاشق چایخوری روغن دانه انگور و نصف قاشق چایخوری روغن جوجوبا را با هم ترکیب کنید. بیشتر روغن های ضروری دارای دربی هستند که در ریختن قطره ها به شما کمک می کند. این مواد را قبل از اعمال کردن به موی سر خود ترکیب کنید.

اعمال ترکیب:

روغن به دست امده را بر روی قسمتی از پوست سر اعمال کنید تا ببینید حساسیت و واکنشی به آن دارید یا خیر. اگر همه چیز خوب پیش رفت، می توانید کمی از روغن را بردارید و روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. اگر روغن اسطوخودوس و بوی آن را زیاد دوست ندارید می توانید کمی روغن حامل به آن اضافه کنید تا رقیق تر شود. سعی کنید روغن را زیاد رقیق نکنید زیرا اثر خود را از دست می دهد. بعد از اینکه موهای خود را ماساژ دادید، با یک حوله بپوشانید. برای اینکه بهترین نتیجه را از این شرایط بگیرید بهتر است ترکیب را به طول منظم و برای حداقل ۷ ماه مورد استفاده قرار دهید.

منبع سایت مجله سلامت

آموزش ویدیویی راه اندازی سایت

شروع کسب و کار اینترنتی آموزش ویدیویی

شروع کسب و کار اینترنتی و آموزش ویدیویی

با این خاطره مطلبم را شروع میکنم:

خدمت یکی از اساتید دانشگاه بودم که غیر از تدریس در دانشگاه خارج از وقت اداری یک سری از گیاهان آپارتمانی را در گلخانه شخصی خود نیز تولید میکرد.

اتفاقی بحثی در مورد شروع کسب و کار اینترنتی آغاز شد، ایشان میگفتن:

“این حرفا در مورد فروش اینترنتی و سایت زدن و کسب و کار اینترنتی همش الکیه، من به پیشنهاد یکسری افراد رفتم کلی هزینه کردم (بالای یک و نیم میلیون). سایت زدم، پرداخت اینترنتی گذاشتم، شش ماهه یک نفر هم از سایتم با من تماس نگرفته، چه برسه به خرید! “

در این مورد دیگر حرفی نزدم فقط آدرس سایت ایشان را گرفتم که بعدا یک نگاه به سایت بیاندازم.

خیلی جالب بود، سایت ووردپرسی بود، بک لینک نداشت، سئو هیچ، اصلا تو هیچ موتور جستجویی صفحه دهم هم نبود.

این استاد عزیز اصلان نیاز نبود این همه هزینه طراحی سایت کنه و آخر هیچ نتیجه ای نگیره. کافی بود در کنار مطالعه مقاله و پایان نامه و… چند روز مطالب ساخت سایت با ووردپرس را یاد بگیره، یا از آموزش ویدیویی راه اندازی سایت که اساتید بزرگوار تو این زمینه تهیه کردن استفاده کنه.

برای شروع راه اندازی سایت در میان حجم انبوه این آموزشهای کسب و کار اینترنتی و مجازی. بنده آموزش های ویدویی را به بقیه ترجیح میدم.

در میان همه سازندگان آموزش های تصویری، بنده کار آقای مهران منصوری فر را یه پله از همه آموزش ها بالاتر میبینم.

هم از نظر کیفیت تصاویر، هم از لحاظ محتوای آموزش ها که به سادگی هرچه تمام تر مطالب گاهآ پیچیده را بیان می کنند. عکس بالا را هنگاه بازدید از غرفه ایشان در نمایشگاه الکامپ گرفتم که خود گویای محبوبیت ایشان است.

لیستی از آموزش های ایشان که برای شروع کسب و کار اینترنتی و آموزش ویدیویی ، آموزش سئو، راه اندازی سایت و… که واقعا ارزش هزینه کردن دارد.

قدم صفر کسب و کار اینترنتی

مرداب سایت های ایرانی (وب سایت های محکوم به شکست)

دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار اینترنتی

۱۰ ابزار برای کمک به شناسایی فعالیت های منفی در سئو

چگونه با اینستاگرام کسب و کار خود را رونق دهیم؟

دوره آموزشی تصویری جامع بازاریابی ایمیلی

۲۵ اشتباه بزرگ در بازاریابی اینترنتی (فایل صوتی)

 

باتشکر

آموزش ویدیویی راه اندازی سایت

کودهای شیمیایی و انواع آن

هر نوع موادی که جهت تقویت خاک و بالا بردن حاصلخیزی آن که چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی باعث افزایش عملکرد محصول می شود کود گفته می شود.
کودها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از کودهای شیمیایی ، کود آلی و کود بیولوژیک.
کودهای شیمیایی:
تاریخچه:
تولید این نوع کودها، در کشاورزی و ازدیاد تولید محصولات زراعی انقلابی را به وجود آورد. طی مرور زمان تولید این کودها رو به فزونی گذاشته و از آنجا که علاوه بر این که این کود ها باعث ازدیاد محصول می‌گردد باید این را هم در نظر داشت که، این کودها صدمات زیادی را به خاک، موجودات زنده و اکوسیستم وارد می‌نمایند.
ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کودهای مختلف حاوی یک عنصر، بسیار متفاوتند. این تفاوتها بر مورد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثر بخشی کودها تاثیر بسیار مهمی دارند. بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیائی قبل از انتخاب و یا مصرف آنها ضرورت دارد.
کودهای شیمیایی به دو دسته که برخی جزء عناصر پر مصرف گیاه یا ماکرو المنت و برخی نیز جز عناصر کم مصرف گیاه ( میکرو المنت ) میباشد تقسیم می شود.
عناصر پر مصرف (ماکرو) شامل: ازت – فسفر – پتاس – کلسیم – منیزیم
عناصر کم مصرف (میکرو) شامل : آهن – روی – منگنز – مس – بور
کود های شیمیایی بر اساس نوع عنصر تقسیم بندی می کنند. به عنوان مثال کودهای ازتی، فسفری و پتاسیمی دارای یک یا دو عنصر هستند .اگر یک کود همه عناصر را با هم و به نسبت متناسب داشته باشد اصطلاحاً کود کامل نامیده می شود.
کودهای شیمیایی در کارخانجات کود سازی تهیه می شوند. اساس تولید کودهای شیمیایی واکنش زیر است:
واکنش هابر _ بوش N2+3H2 ______________ 2 NH3
N2 از هوا و H2 از گاز متان و CH4 تأمین می شود. یعنی N2+3H2 در حضور دما و فشار کاتالیزور مناسب تبدیل به ۲NH3 (مولکول) می شود.
آمونیاکی که طی این واکنش تولید می شود یک کود ازت است. کود ازته با ٨٢ درصد نیتروژن یا ازت در خیلی از کشورها مستقیماً به عنوان کود در خاک تزریق می شود و در ایران امکانات برای مصرف آن کم است. آمونیاک به عنوان ماده اولیه می تواند برای تولید سایر کودهای ازته مورد استفاده قرار گیرد.
اگر NH3 را با مولکول ۳o2 ترکیب کنیم کود اوره تولید می شود که از پر مصرف ترین کودهای شیمیایی است.
اگر NH3 را با H2SO4 ترکیب کنیم کود فسفات آمونیوم تولید می شود که از بهترین کودها برای شرایط خاک های قلیایی است، یعنی کودی است دارای خاصیت اسیدی و بسیار مطلوب و مناسب برای شرایط خاک ایران.
خواص کودهای شیمیایی ازته
یکی از کودهای مصرفی، کود اوره است. کود اوره که به کود شکری نیز معروف است در سطح جهان از پر مصرف ترین و ارزان ترین کودهای شیمیایی ازتی است. کود اوره ۴۶ درصد ازت دارد و حلالیتش در آب خیلی خوب است و به همین دلیل در خاک برای تهیه محلول های کودی و محلول پاشی بر روی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.
در محلول پاشی روی گیاه ممکن است که کود اوره دارای مقداری ماده سمی بیوره باشد که این ماده نباید از یک مقدار مشخص بیشتر باشد.
مشکلی که در ارتباط با کود اوره وجود دارد این است که به دلیل حلالیت زیادش شستشویش در خاک خیلی زیاد است. یعنی اگر آب آبیاری یا بارندگی زیاد و خاک شنی باشد به راحتی این کود در خاک شسته می شود.
کود مهم دیگر، کود سولفات آمونیوم است. این کود ٢١ درصد ازت و ٢۴ درصد گوگرد دارد و اسیدزا بوده و بهترین کود برای شرایط خاک های ایران است. کود سولفات آمونیوم به دلیل پائین بودن درصد ازت آن نسبتاً گران است. کود نیترات آمونیوم از کودهای مهم دیگر است که از ترکیب آمونیاک و اسید نیتریک تولید می شود.
ویژگی این کود آن است که دارای هر دو نوع منبع ازتی گیاه یعنی نیترات و آمونیوم است. و یکی از معایبش آن است که به راحتی رطوبت هوا را جذب می کند و دانه های کود بهم چسبیده و تشکیل کلوخه می دهند و دیگر آنکه اشتعال زا است. یعنی اگر ضربه یا فشاری به کود وارد شود آتش می گیرد و مشکل آتش سوزی به وجود می آید.
یکی دیگر از کودهای ازتی مشهور و معروف کود اوره با پوشش گوگردی است. حلالیت کود اوره بالاست و امکان شستشویش زیاد بوده و دانه های کود اوره بر روی آن یک پوشش گوگردی ایجاد می کنند.
به این کود اصطلاحاً کند حل می گویند. یعنی کود SU به تدریج ازت خود را آزاد می کند و شستشو و تلفات کود خیلی کمتر بوده و از این نظر می تواند کود مناسبی باشد ولی نسبت به کود اوره معمولی گران است و برای گیاهان زینتی و برای شرایطی که امکان آب شویی زیاد بوده یا محصولاتی که از نظر اقتصادی با صرفه است می تواند کود مناسب و مفیدی باشد.
کدام کود ازتی برای مصرف توصیه می شود؟
انتخاب کود ازتی می تواند به چند پارامتر وابسته باشد. یکی از این ها قیمت کود است. همانطور که گفتیم کود اوره نسبت به کود سولفات آمونیوم خیلی کود ارزان تری است. کود ۴۶ درصد ازت و کود سولفات آمونیوم ٢١ درصد ازت دارد.
شرایط خاک نیز می تواند عامل تعیین کننده ای برای انتخاب کود باشد. اگر خاک خیلی قلیایی و PH آن بالا باشد با مصرف کود سولفات آمونیوم تا حدودی PH را کاهش می دهیم.
جدول خواص کودهای شیمیایی ازتی مهم
١)سولفات آمونیوم: کود سولفات آمونیوم دارای ٢١ درصد ازت و ٢٣ درصد گوگرد است. این کود اسید زا و مناسب خاک های آهکی بوده و نسبتاً گران و کمی مقاوم به شستشو می باشد.
٢)کود اوره ۴۶ درصد ازت دارد. این کود اسید زا نیست و مناسب بیشتر خاک ها بوده، ارزان و رایج ترین کود ازتی ایرانی است.
٣) کود نیترات آمونیوم ٢۶ درصد ازت دارد. این کود اسید زا نیست و مناسب برای چغندر قند بوده و نسبتاً گران و حساس به شستشو می باشد.
۴) کود فسفات آمونیوم ١٧ درصد ازت و ٢۶ درصد ایدرید فسفریک دارد. کود فسفات آمونیوم نسبتاً اسید زا و دو منظوره بوده و قیمت مناسب داشته و کمی مقاوم به شستشو می باشد.
۵) کود اوره فرم ٢۶ درصد ازت دارد. این کود نسبتاً اسیدزا و مناسب چمن بوده، گران و خیلی مقاوم به شستشو می باشد.
۶) کود اوره با پوشش گوگرد ٣۵ درصد ازت دارد. اسیدزا و مناسب خاک های سبک و مقاوم به شستشو بوده و قیمت آن مناسب است.
از مزایای کودهای شیمیایی، بهای ارزان، کاربرد سهل و آسان، درآمد کاذب کوتاه مدت (بدون توجه به استهلاک سرمایه اصلی یعنی خاک و موادآلی آن) است. شیوع بیماریها و آفات متعدد مثلاً شیوع آتشک گلابی در باغهای گلابی کرج و قزوین، نماتد در مزارع چای و حتی شانکر مرکبات در جنوب کشور عمدتاً زاییده مصرف نامتعادل کودها می باشد.
نظرات بانک جهانی درباره مصرف کودهای شیمیایی در ایران می تواند موید مصرف نامتعادل کود در کشور باشد که به شرح زیر می باشد:
درتوزیع نابرابر کودهای شیمیایی، بخش خصوصی جایگاهی ندارد (تقویت بخش خصوصی و فراهم آوردن امکان رقابت فعالانه، ایجاد یک محیط تجاری و حقوقی صحیح و اتخاذ یک خط مشی پایدار و فعال از جانب دولت برای تقویت مشارکت بخش خصوصی)، نظام قیمت گذاری سبب اسراف در مصرف کود شیمیایی می شود،‌ عدم توازن بین کودشیمیایی در دسترس و کودشیمیایی مورد نیاز، ضعیف تحقیق در کاربرد کود، تجارب سایر کشورها در کنترل مصرف کودشیمیایی می تواند به مصرف کود در کشور کمک کند که در زیر به دو مورد اشاره می شود: در انگلستان تولید گندم در هر هکتار در حدود ۵/۷ تن تثبیت شده و تولید بیشتر از آن را وزارت کشاورزی صرفاً به خاطر مسایل زیست محیطی ممنوع نموده است. در بلژیک غلظت نیترات در زه ‌آب مزارع اندازه گیری شده و اگر غلظت آن از غلظت نیترات رودخانه بیشتر باشد، با دادن اخطار و با جریمه، مقدار کود مصرفی زارع را کاهش می دهند.
امروزه در دنیا تلاش بر آن است که برای تولید محصولی بهتر، سالم‌تر و همچنین آسیب رساندن کمتر به محیط زیست این نوع کودها را به صورت بهینه مصرف نمایند.
در مصرف این نوع کودها باید دقت زیادی شود چون بعضا به دلیل قدرت دوزهای بالای مواد موثره اثرات منفی بر روی گیاه می‌گذارند. کودها از لحاظ کیفی باید در سطح قابل قبولی باشد و برای آنکه معلوم گردد کود مورد استفاده از کیفیت لازم برخوردار است و همچنین مقدار مورد نیاز و فهمیدن دیگر خصوصیات باید آزمایشهای ذیل را روی آن انجام داد:
* تعیین کیفیت کود
* تعیین میزان کود مصرفی در کشاورزی
* تعیین عناصر تشکیل دهنده کود
* تعیین میزان آلایندگی کود ها از نظر پارامترهای زیست محیطی در خاک و آب
در آزمایشگاه آنالیز کود انواع آزمایشهای شیمیایی (آلی، معدنی) میکروبیولوژی و برخی پارامترهای فیزیکی بر روی انواع کودها انجام می‌گیرد تا بتوان کود را مورد بررسی قرار داد.
کود آلی (ارگانیک):
هر ماده آلی که بوسیله میکروبها قابل تجزیه باشد می تواند بعنوان کود آلی به کار رود. اما کودهای آلی مختلف از نظر کیفیت و دوام در خاک و قیمت بسیار متفاوتند. توجه گردد که تامین مواد غذایی گیاه از طریق اضافه کردن مواد آلی به خاک گران تمام می شود. ارزش اصلی کودهای آلی به علت تغییرات فیزیکی است که در خاک ایجاد می کنند. کودهای آلی را می توان به سه گروه کودهای حیوانی، کود سبز و کمپوست تقسیم نمود.
۱)کود حیوانی:
کود حیوانی در حقیقت از فضولات حیوانات تهیه می‌شود که بیشتر از کود گوسفند و گاو و اسب و یا مرغ تشکیل می‌شود . کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی باقی مانده که برای غنای خاک بسیار مفید می‌باشد در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است .کود انسانی نیز در رده کودهای حیوانی به حساب می‌آید. در بعضی کشورها از جمله ایران از مدفوع انسانی به عنوان کود در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.
کاربرد:
کود اسبی
اسب مقدار زیادی علف هرز می خورد و غذای خود را نرم و پودر نمی کند و در نتیجه تعداد از بذور علف هرز سالم از دستگاه گوارش آن عبور می کنند و به همین علت کود اسبی بذر علف هرز زیادی دارد. برای گیاهان اسید دوست کود اسبی مناسب می باشد. کود اسبی نسبت به کودهای گاوی و مرغی درصد ازت بیشتری دارد. سرعت قابلیت استفاده عناصر غذایی کود اسبی متوسط می باشد. کود اسبی برای گیاهان گلدار ، سبزی و صیفی و گیاهان ریشه ای و غده ای مناسب ترین کود می باشد.
کود گاوی
گاو مقدار زیادی علف می خورد و آنها را خوب جویده وخرد می کند و سیستم گوارش گاو کارایی بیشتر در هضم غذا دارد و در نتیجه کود گاوی تعداد بذر علف هرز کمتری دارد.
آزاد سازی عناصر غذایی از کود گاوی تا میزان ۵۰ درصد ممکن است بیش از ۱۸ هفته طول بکشد.
شرایط مصرف کودهای حیوانی
کودهای حیوانی بلافاصله بعد از مصرف با خاک مخلوط کنید تا از هدر رفتن ازت آن جلوگیری بعمل آید.
نزدیک به زمان کاشت گیاه زراعی از کودهای حیوانی به مقدار کمتر استفاده کنید در صورت مصرف زیاد کود حیوانی نزدیک به زمان کاشت مشکلات تاخیر در کاشت بدلیل ایجاد شرایط بسیار مرطوب هم چنین پس از کاشت نیز بعلت آزاد سازی آمونیاک می تواند موجب گیاه سوزی در بذور و رشد گیاهچه شود.
کود مرغی
کود مرغ مخلوطی از کود مرغی خام و مواد بستر نظیر خاک اره ، خرده چوب و پوسته برنج می باشد.
۲)کود سبز:
کود سبز شامل گیاهی است که آنرا قبل از کاشت محصول اصلی کشت کرده و بعد از مقداری رشد سبزینه ای آنرا به زمین بر می گردانند بدون اینکه از این گیاه محصولی برداشت کنند این گیاه می تواند شامل هر گیاهی باشد غیر از آنهایی که بخشهای خشوی دارند یا اثر آللوپاتی بر روی گیاه محصول دار بعدی می گذارند . در اصل کود سبز یک تناوب است که محصول ندارد و برای بهبود باروری و حاصلخیزی خاک و در صورت لگوم بودن تامین کل یا بخشی از ازت مورد استفاده محصول بعدی استفاده میشود به طوری که از نظر رطوبت با محصول اصلی در رقابت نباشد .
کود سبز عملاً مواد غذایی به خاک اضافه نمی کند، بلکه آن چه را که طی رشد خود از خاک جذب کرده و در خود ذخیره نموده است به خاک بر می گرداند اما در صورتی که از گیاهان تیره بقولات بعنوان کود سبز استفاده شود تمام ازت تثبیت شده را به خاک بر می گرداند. از طرف دیگر کود سبز با جذب و ذخیره مواد غذایی در خود از شسته شدن آنها جلوگیری می نماید.
گیاه کودی انتخاب شده باید در زمان گلدهی یا خوشه بستن به زیر خاک برده شود. زیرا که قبل از این زمان، رشد و نمو قسمت های سبزینه ای گیاه کافی نبوده و از برگرداندن آن ماده آلی زیادی به خاک اضافه نخواهد شد. کود سبز به منظور تقویت زمین از لحاظ مواد آلی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد که بدین منظور گیاهان، برای مدت زمانی معین در مزرعه کاشته شده و بعد از رشد کافی به زمین برگردانده می شوند.
۳) کمپوست:
کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می‌مانند) به دست می‌آید.
از کمپوست (Compost) در باغبانی و کشاورزی به عنوان تقویت‌کننده خاک استفاده می‌شود. کمپوست یکی از بهترین کودهای گیاهی و تقویت‌کننده‌های طبیعی خاک است و می‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای تجاری شود. مهمترین حسن این کود، ارزان بودن آن است. استفاده از کمپوست ساختار خاک را ارتقا می‌دهد، محتوای خاک را تقویت می‌کنند و سبب می‌شود خاک مدت زمان بیشتری بتواند آب را در خود نگه دارد. کمپوست قدرت باروری خاک را افزایش می‌دهد و کمک می‌کنند ریشه‌های سالم در گیاه رشد کند.
مواد ارگانیک موجود در کمپوست در حقیقت مواد غذایی میکروارگانیسم‌هایی هستند که خاک را در وضعیتی سالم و متعادل نگه می‌دارند. نیتروژن، پتاسیم و فسفر موادی هستند که در نتیجه تغذیه میکروارگانیسم‌ها از مواد آلی تولید می‌شوند و در نتیجه تنها تعداد اندکی از مواد مغذی می‌ماند که باید به خاک افزوده شود. با طی زمان کافی تمام زباله‌های ارگانیک در طبیعت به کمپوست تبدیل می‌شوند. البته همه زباله‌ها برای تولید کمپوست در خانه مناسب نیستند. در اغلب سیستم‌های تولید کمپوست که در خانه‌ها به کار می‌روند، سیستم به دمای مناسب برای کشتن عوامل بیماری‌زا نمی‌رسد، در نتیجه باید در نوع مواد اولیه‌ای که برای تولید کمپوست به کار می‌رود دقت کرد.
کود بیولوژیک:
کود های بیولوژیک دارای باکتری و قارچ های مفیدی می باشند که برای اهداف خاصی استفاده می شوند.از این موارد می توان به تثبیت ازت – رها سازی یون فسفات، آهن ،پتاسیم و.. از ترکیبات نامحلول انها اشاره نمود.این با کتریها معمولا در اطراف ریشه گیاه استقرار یافته و به گیاه در جذب عناصرغذایی کمک می نماید.این گونه کودها منشاء طبیعی دارند و معمولا از خاک گرفته می شوند.کود های بیولوژیک دیگر الودگی کود های شیمیایی را ندارد و باعث کاهش الودگی کود های شیمیایی هم می شود این کودها باعث بهبود ساختمان خاک ،افزایش محصول و کاهش بیماریها می شوند.شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند و از مشهورترین این شرکتها در ایران می توان به زیست فناور سبز اشاره نمود و از محصولات انها می توان به کود زیستی فسفاته بارور ۲ اشاره نمود. موسسه فن اوری زیستی اسیا هم در این زمینه فعالیت گسترده ای دارداین موسسه همچنین در تولید حشره کش های بیولوژیک فعالیت دارد از کود های بیولژیک این موسسه می توان به کود بیولوژیک ازتو باکتر(نیتروکسن– ازتو باکتر مایع) ،بیووم پلاس(حل کننده فسفات)،ریزو چک پی،بیووم ، سوپر نیترو و…و از حشره کش های بیولوژیک بی تورین رانام برد. قارچ کش بیو لوژیک بیوسوبتیل نیز از این موارد می باشد.

 انواع کودهای شیمیایی،آلی(ارگانیک) و زیستی(بیولوژیک) در کشاورزی

تعریف کود: به هر نوع ماده معدنی یا آلی یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا بردن حاصل خیزی خاک و همچنین با تیمار گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود کود اطلاق میشود.


کود ها به چند دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :
شیمیایی – آلی یا ارگانیک – بیولوژیک یا زیستی

کود های شیمیایی

که برخی از آنها جز عناصر پر مصرف گیاه یا ماکرو المنت و برخی نیز جز عناصر عناصر کم مصرف گیاه ( میکرو المنت ) میباشد.
عناصر پر مصرف (ماکرو) شامل: ازت – فسفر – پتاس – کلسیم – منیزیم
عناصر کم مصرف (میکرو) شامل : آهن – روی – منگنز – مس – بر
به کود هایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحا کود کامل اطلاق میشود.
گیاهان مختلف بر حسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایش برگ و خاک به کود های فوق نیازمند خواهند بود .

ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کودهای مختلف حاوی یک عنصر، بسیار متفاوتند. این تفاوتها بر مورد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثر بخشی کودها تاثیر بسیار مهمی دارند.بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیائی قبل از انتخاب و یا مصرف آنها ضرورت دارد.
کودهای ازت
ازت به صورت های نیترات ،یون آمونیم و اوره قابل جذب گیاه است. نیترات آمونیم ۳۳ درصد ازت داشته و هر دو فرم ازت آن قابل جذب گیاه می باشند. چون دارای بار منفی است جذب کلوئیدهای خاک نشده و در معرض شستشو از خاک است. اما چون دارای بار مثبت است جذب کلوئیدهای خاک می گردد. اوره رایج ترین کود ازت در ایران است. اوره از ترکیبات آلی بشمار رفته و به همین فرم قابل جذب گیاه می باشد. از محلول اوره در محلول پاشی برگ گیاهان نیز استفاده میشود. اوره نیترات آمونیم را می توان قبل از کاشت محصول و یا بصورت سرک و بعد از آن که گیاه مقداری رشد نمود به خاک داد.سولفات آمونیم علاوه بر ازت دارای ۲۴ درصد گوگرد است. هیدرات آمونیم را که از حل شدن آمونیاک در آب بدست می آید قبل از کاشت بوسیله سرنگهای مخصوص در زیر لایه ای از خاک قرار می دهند.
نیترات کلسیم و نیترات پتاسیم درصد ازت کمی داشته وکمتر بعنوان منبع کود ازت در خاک مصرف می شوند. این کودها غالباً در محلول های غذائی بعنوان منابع کلسیم یا پتاسیم مورد استفاده قرار می گیرند.
کودهای فسفر
غالباً درصد فسفر کودهای شیمیائی را بصورت درصد اکسید فسفر ذکر می نمایند. اسید فسفریک که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شود قابل جذب گیاه است، اما بصورت کود شیمیائی مصرف نمی شود. قسمت اعظم کود فسفره ای که به خاک داده می شود. بوسیله کلسیم در خاک های قلیائی و بوسیله آهن و آلومینیم در خاکهای اسیدی تثبیت می گردد. معمولاً تا کود فسفره ای که به خاک داده می شود در سال اول بصورت قابل جذب گیاه باقی می ماند و بخش کمی نیز طی سالهای آینده قابل جذب گیاه می گردد.میزانهای فوق الذکر با روش کوددهی، بافت و ترکیب خاک ، سوابق مصرف کود فسفره در خاک و مقدار کود فسفری که مصرف می شود بستگی دارد. چون میزان محلول بودن و حرکت کود فسفره در خاک بسیار محدود است می بایستی کودهای فسفره را قبل از کاشت به خاک داد و آنها را مستقیماً در ناحیه توسعه ریشه قرار داد. حداکثر میزان محلول فسفر در pH 6 تا ۵/۶ مشاهده می شود. بنابراین رساندن pH خاک به این حدود می تواند در افزایش محلول بودن و جذب فسفر موثر باشد. تغییر pH خاک در خاکهای اسیدی با اضافه کردن آهک و در خاکهای قلیائی با اضافه کردن گوگرد یا کودهای اسیدی انجام پذیر است. مصرف مقدار زیادی کود حیوانی نیز می تواند در نقصان pH خاک مفید باشد. میزان محلول بودن کودهای فسفره نیز متغیر است
کودهای پتاسیم
کمبود پتاسیم بیشتر در خاک های اسیدی و خاک های شنی دیده می شود، اما کمبود آن در سایر خاک ها تحت شرایط آبیاری و برداشت مقدار زیادی محصول (بخصوص یونجه) نیز مشاهده می گردد. اغلب کودهای پتاسیم در آب محلول هستند و نحوه اضافه آنها به خاک نقش زیادی در اثر بخشی کود ندارد کلرورپتاسیم فراوانترین ترکیب پتاسیم در طبیعت است. کلرورپتاسیم دارای مقدار زیادی (۶۰ تا ۶۲ درصد) می باشد با این حال مصرف کلرورپتاسیم در مواردی که به مقدار زیادی پتاسیم نیاز است چندان مطلوب نیست، زیرا احتمال مسمومیت ناشی از فراوانی کلر پیش می آید با این که مقدار کمی کلر برای محصولاتی مانند توتون و پنبه لازم است، اما زیادی کلر در خاک موجب آبدار شدن غده سیب زمینی و نقصان کیفیت توتون می گردد. نیترات پتاسیم دارای ۴۴% اکسید پتاسیم است، اما کودی گران قیمت می باشد. سولفات پتاسیم معمولترین کود پتاسیم است که در زراعت مصرف می شود پتاسیم از تجزیه اولیه بقایای گیاهی نیز به خاک اضافه می شود، اما هوموس خاک بعنوان منبع قابل توجه پتاسیم بشمار نمی رود، زیرا پتاسیم بوسیله مواد آلی تثبیت نمی گردد. خاکهائی که مقدار زیادی رس از نوع ورمی کولایت و ایلیت دارند پتاسیم را تثبیت می کنند. پتاسیم واقع در محلول خاک در حال تعادل است و بعنوان ذخیره پتاسیم خاک محسوب می شود در صورتی که شدت تثبیت زیاد است می بایستی پتاسیم را بصورت نواری و قبل از کاشت در خاک قرار داد.
کودهای گوگرد
کمبود گوگرد در خاک هایی که به شدت در معرض شستشو قرار دارند مشاهده می شود. در این صورت می بایستی گوگرد را بصورت کود به خاک اضافه کرد. مقدار گوگرد کودها را بصورت درصد عنصر گوگرد (s) ذکز می کنند انتخاب نوع کود گوگرد دار به pH خاک بستگی دارد. در خاک های اسیدی می توان از سولفات کلسیم یا جیپس بعنوان منبع گوگرد استفاده نمود. این ترکیب دارای ۱۸ درصد گوگرد و ۲۲ درصد کلسیم است جیپس علاوه بر تامین گوگرد و کلسیم باعث افزایش pH خاک نیز می گردد.
از پودر گوگرد نیز می توان بعنوان کود گوگرد استفاده کرد. عنصر گوگرد در اثر فعالیت باکتریهای اکسید کننده بصورت اسید سولفوریک سرانجام سولفاتها در می آید. هر چه ذرات عنصر گوگرد ریزتر و توزیع آن در خاک یکنواخت تر باشد، سرعت اکسیده شدن گوگرد بیشتر خواهد بود. اکسیداسیون عنصر گوگرد موجب اسیدی شدن خاک گشته و به همین دلیل از آن دراصلاح خاکهای قلیائی استفاده می شود. اکسیده شدن گوگرد در حرارت و رطوبت مناسب حدود ۳ تا ۴ هفته طول می کشد. بعضی از کودهای گوگرد را (مانند So2 و پلی سولفیدها) در آب آبیاری حل و به خاک اضافه می کنند
کودهای کلسیم و منیزیم
کلسیم و منیزیم کمتر بعنوان کود مصرف می شوند، زیرا کمبود آنها در بسیاری از خاکها (به استثنای خاکهای نواحی مرطوب) دیده نمی شود. خاکهای نواحی مرطوب اسیدی بوده و برای اصلاح آنها از کلسیم و منیزیم استفاده می شود. در خاکهای اسیدی مقدار زیادیکربنات کلسیم، کربنات مضاعف کلسیم و منیزیم و یا سولفات کلسیم برای اصلاح خاکهای اسیدی مصرف می شود. درنتیجه کمبود احتمالی کلسیم و منیزیم نیز مرتفع می گردد. در صورتیکه تغییر pH خاکهای اسیدی مورد نظر نباشد و صرفاً تامین کلیسم مورد نیاز گیاه هدف باشد می توان از کودهای فسفره حاوی کلسیم استفاده نمود. برای رفع کمبود منیزیم از سولفات منیزیم و یا سولفات مضاعف منیزیم و پتاسیم استفاده می شود.
کودهای مخلوط
عناصر ازت، فسفر و پتاسیم بیش از سایر عناصر بعنوان کود مصرف می گردند. گاهی کودهای تجارتی را بصورت مخلوطی از عناصر فوق تهیه می کنند.درصد عناصر این کودها معمولاً پایین است و قسمت اعظم حجم را مواد دیگری به غیر از عناصر فوق تشکیل می دهند. ترکیب این گونه کودها را با درصد ازت (N)، اکسید فسفر و اکسید پتاسیم و به همین ترکیب ذکر می کنند مثلاً کود ۱۰-۱۰-۲۰ دارای ۲۰ درصد ازت، ۱۰ درصد اکسید فسفر و ۱۰ درصد اکسید پتاسیم می باشد گاهی درصد گوگرد (S) را بصورت عدد چهارم ذکر می نمایند مانند ۵-۱۰-۱۰-۱۵ که ۵ درصد گوگرد دارد. کود مخلوط ممکن است فاقد یکی از سه عنصر اصلی باشد. مانند ۴۴-۰-۱۳ که فاقد فسفر است و در حقیقت همان نیترات پتاسیماست و یا فسفات دی آمونیم که می توان آن را بصورت ۰-۴۶-۱۸ بیان نمود.
کودهای عناصرکم مصرف
در خاک های نواحی خشک کمبود آهن، مس، منگنز و روی و در خاکهای نواحی مرطوب کمبود مولیبدن، کلر و بر محتمل است. گاهی نیز مقداری زیادی کلر و بر در خاکها و آب آبیاری نواحی خشک وجود داشته و می توانند باعث مسمومیت گیاه گردند. نکته مهم در مصرف کودهای عناصر کم مصرف آن است که مرز بین میزان مورد نیاز و حد مسموم کننده گیاه بسیار باریک است. به عبارت دیگر مصرف زیاد این کودها باعث مسمومیت گیاه می گردد.
در اغلب موارد مقدار عناصر مس، آهن، منگنز و روی در خاک بیش از نیاز گیاه است، اما به فرم قابل جذب گیاه نیستند. از طرف دیگر چون این عناصر عمدتاً به صورت کاتیون به خاک اضافه می گردند، احتمال تثبیت آنها توسط خاک زیاد است.کاتیونها را بهتر است بر روی برگها محلول پاشی نمود.
در صورتی که این کاتیونها بصورت ترکیبات معدنی به خاک داده می شوند می بایستی بصورت نواری در خاک قرارداده شوند و یا همراه با کودهای دارای واکنش اسیدی به خاک اضافه گردند. در صنعت این کاتیونها را با مواد کلات کننده ترکیب و آنها را بصورت غیر قابل تثبیت در آوردنده اند. کلاتها به سهولت در خاک حرکت کرده و عنصر را در دسترس گیاه قرار می دهند. در صورت عدم دسترسی به کلاتها ، از سولفاتهای کاتیونها بعنوان کود استفاده می شود.
از گروه آنیون ها، کمبود کلر بندرت مشاهده می شود. زیرا معمولاً مقدار کافی کلر همراه با آب باران (بخصوص در نواحی ساحلی)، کودهای شیمیائی عناصر اصلی (به صورت ناخالصی) و آب آبیاری به خاک اضافه می شود. در صورت لزوم می توان از کلرورپتاسیم برای رفع کمبود کلر استفاده نمود. برای رفع کمبود بر از بورات سدیم یا بوراکس استفاده می کنند. بوراکس در آب بسیار محلول بوده و در خاک به سهولت حرکت می کند و می بایستی مواظب شسته شدن آن از خاک بود. بوراکس را مستقیماً به خاک اضافی می نمایند.
برای اضافه کردن مولبیدن از مولیبدات سدیم یا مولیبدات آمونیم استفاده می شود. مولیبدات را ممکن است با مواد دیگری مخلوط و به خاک اضافه کرد و یا آن را محلول پاشی نمود. در صورتی که عناصر کم مصرف بصورت نواری در خاک قرار داده می شوند مقدار مصرف آنها چند کیلوگرم (از هر یک) در هکتار خواهد بود. در صورتی که این کودها را بر سطح خاک پخش می نمایند و با خاک مخلوط می کنند، مقدار آنها را چند برابر می گیرند در این روش سولفات کاتیونها رابه میزان ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم در هکتار می پاشند. مقدار معمول مصرف بورات حدود ۵ کیلوگرم در هکتار است. مولیبدات به مقدار حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم در هکتار پاشیده می شود. در صورتی که از روش محلول پاشی عناصر بر روی برگها استفاده میشود، می بایستی غلظت محلول را مورد دقت قرار داد. پا شش سولفات عناصر کم مصرف با غلظت ۲ تا ۳ در هزار معمول است.
در بازار ایران مخلوطی از کودهای عناصر کم مصرف به نامهای تجاری مختلفی وجود دارند. محلول تهیه شده از این کودها را می توان روی برگ پاشید و یا با سموم مختلف مخلوط کرد و همزمان با سمپاشی مصرف نمود.
کود های شیمیایی موجب تقویت رشد گیاه می شوند و از طریق فرایند های شیمیایی این کود ها تولید می گردند.کود های شیمیایی در مقایسه با کود های آلی حجم کمتری دارند. انواع زیادی کود های شیمیایی وجود دارند که به شکل های پودی , گرانوله , مایع و گاز تولید می شوند.

کود های شیمیایی عبارتند از:
نیترات سدیم
این کود ۱۶ در صد ازت دارد و برای خاک های اسیدی مفید هستند.

نیترات کلسیم این کود ۱۶ درصد ازت دارد و به تلفات از طریق آب شویی و نیترات زدایی بسیار حساس است. به عنوان منبع کلسیم قابل حل در برخی زراعت ها کاربرد دارد.
سولفات آمونیوم این کود به شکل بلور سفید و شبیه به نمک است. این کود ۲۰ درصد ازت دارد و اثر اسید سازی در خاک ها دارد.سولفات روی این کود به دو صورت خشک(ZnSo4H2o)با ۳۴ درصد روی و یا ابدار(ZnSo4 7H2o)با ۲۴ درصد روی تولید و بسته بنی شده و به صورت پودر عرضه میشود.
سولفات منگنز با فرمول شیمیایی MnSo4.H2o حاوی ۲۴ درصد منگنز است که به صورت پودری تولید و در بسته بندیهای ۲۵ کیلوگرمی عرضه می گردد
نیترات آمونیوم این کود شبیه به کود سولفات آمونیوم می باشد و حدود ۳۴ درصد ازت دارد. در خاک سریع عمل می کند اما به مدت طولانی درخاک دوام ندارد.
نیترات پتاسیم نیترات پتاسیم با فرمول شیمیایی Kno3 است که دارای ۲۶ درصد پتاسیم و ۱۹ درصد ازت میباشد.
آمو نیاک این کود به شکل گاز یا مایع می باشد و حدود ۸۰ درصد ازت دارد. این کود گران می باشد.
کلرور آمونیوم این کود به شکل بلور سفید است و حدود ۲۶ درصد ازت داردو شبیه به کود سولفات آمونویم عمل می کند.
اوره این کود هم به شکل بلور سفید است و ازت زیادی دارد. این کود سریع در خاک عمل می کند اما توسط آب دچار آبشویی می شودو به مدت طولانی در خاک دوام ندارد.
سوپرفسفات تریپل این کود ۴۶ در صد P2O5دارد .
فسفات دی آمونیوم این کود ۱۸ درصد ازت و ۴۶ درصد P2O5 دارد . این کود در آب بسیار قابل حل می باشد.این کود اثر اسید سازی روی خاک دارد.این کود به علت داشتن آمونیوم زیاد می تواند به جوانه زنی بذر در هنگام تماس با آن آسیب برساند.
کود های دارای پتاسیم دو نوع از این نوع کود ها کاربرد وسیع دارند سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم می باشند.هر دو این کود ها در آب بسیار قابل حل هستندو به خاک قبل یا درحین کشت افزوده می شوند.کود های پتاسیمی برای خاک های شنی خوب هستند.این کود ها به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی کمک می کنند.
سولفات روی
اهمیت:
عنصر روی برای فعالیتهای آنزیمی تولید هورمونهای رشد تلقیح باروری و تشکیل میوه ضروری بوده و کمبود آن باعث ریز برگیتاخیر در باز شدن برگها و گلها ریزش میووه سر خشکیدگی ومحدودیت رشد می شود . این عنصر فعال کنندهی بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم در انسان داام و گیاه است و در مجموعه مکنیسم های حفاظتی بدن نقش کلیدی دارد.

مشخصات کود:
آهکی بودن خاکها ph بالا مادده آلی کم و مصرف زیاد کودهای فسفاته ازذ عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران نا پذیری را بر میزان تولید وکیفیت محصولات وارد می نماید . استفاده از کودهای شیمیایی حاوی این عنصر به خصوص بههمراه ماده الی گوگرد و باکتریهای مر بوطه باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و بسیاری از نا رسائیهای تغذیه ای را بر طرف می سازد . این کود به دو صورت خشک(ZnSo4H2o)با ۳۴ درصد روی و یا ابدار(ZnSo4 7H2o)با ۲۴ درصد روی تولید و بسته بنی شده و به صورت پودر عرضه میشود.
روش زمان و مقدار مصرف:
این کود از طریق جایگذاری عمقی (موضعی چالکود و نواری) ومحلول پاشی قلابل استفاده است.در خاکهای سبک بت آبیاری نیز قابل استفاده می باشد اما تحت این شرایط بازیافت آن کمتر خواهد بود. محلولپاشی پنج در هزار آن به همراه اوره و اسید بوریک در پاییز و اوایل بهار قبل از باز شدن شکووفه ها در افزایش تشکیل میوه بسیار مفید است.
درختان:در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به هممراه کوود حیوانی وگوگرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰ گرمبه ازاء هر درخت بارور استفاده می شود.
نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای زمستانه به میزان ۶۰ تا ۸۰ کیلو گرم در هکتار در زیر خاک مصرف می شود.
محلولپاشی: در درختان ممیوه به نسبت ۳تا۵ در هزار و در محصولات زراعی به نسبت ۳تا۴ هزار محلوولپاشی می شود.
گیاهان و مناطق مورد مصرف: کمبود روی در خاکهای آهکی با phبالا در ایران شایع و علائم و عوارض ناشی از کمبود این عننصر در اکثر نقاط ایران به چشم ممی خورد. مصرف کودهای حاوی روی در این اراضی برای اکثر محصولات مفید است مصرف این کود به تدریجعوارض ناشی از کمبود روی را بر طرف و گلدههی تشکیل میوه میزان عمللکرد را افزایش خواهد داد .
نکات فنی: مصرف این کود به صورت ۱تا۲ سال در میان از کمبود این عنصر جلوگیری می کند.مصرف این کود مخلوط با کود حیوانی خصوصا در محدوده فعلیت ریشه باعث افزایش کارآیی کود سولفات روی می شود.
سولفات منگنز
اهمیت :
منگنز نقش کلیدی در تشکیل کلروپلاست و سیستمهای آنزیمی گیاه داشته و مصرف این کود باعث بهبود فتوسنتز گیاه و افزایش تولید محصول خواهد شد.منگنز فعال کننده ی تعداد زیادی آنزیم در انشان است.
مشخصات کود :
آهکی بودن خاکها PH بالاماده آلی کم و مصرف نا متعدل کودها از عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران نا پذیری را بر میزان تولید و کیفیت محصولات وارد می کنند علائم و عوارض ناشی از کمبود این عنصر در اککثر نقاط ایران و در اغلب محصولات به چشم می خورد . استفاده از کگودهای شیمیایی حاوی این عنصربه خصوص همراه ماده آلی گوگرد و باکتریهای مربوطه باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و بسیاری از نا رسائیهای تغذیه ای را بر طرف می سازد. سولفات منگنز با فرمول شیمیایی MnSo4.H2o حاوی ۲۴ درصد منگنز است که به صورت پودری تولید و در بسته بندیهای ۲۵ کیلوگرمی عرضه می گردد.

روش زمان و مقدار مصرف :
ین کود از طریق جایگذاری عمقی(موضعی چالکود و نواری )و محلولپاشی قابل مصرف است . درخااکهای سبک با اب آبیاری نیز قابل مصرف است اما تحت این شرایط باز یافت آن کمتر خوواهد بود.
درختان : در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گوگرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرمبه ازاء هر درخت بارور مصرف می شود .
نباتات زراعی : هنگام تهیه بستر بذر همراه با سلیر کودهای زمستانه به میزان ۵۰ تا ۸۰ذ کیلوگرم در هکتار زیر خاک مصرف می شود.
محلولپاشی: در درختان میوه به نسبت ۳تا۴ در هزار و در محصولات زراعی به نسبت ۲تا۳ در هزار محلوولپاشی می گردد.
کیاهان و مناطق مورد مصرف:
کمبود منگنز در خاکهای آهکی با PH بالا و خصوصا با بافت سبک در اکثر نفاط ایران و محصولات گزارش شده است .مصرف کودهاای حااووی مکنگنز در این اراضی به تدریج عوارض ناشی از کمبود را بر طرف و میزان کلروفیل فتوسنتز و عملکردرا افزایش خواهد دادد.
نکات فنی:
مصرف این کود به صورت ۱ تا۲ سال در میان از کمبود این عنصر جلوگیری می کند..
مصرف این کود مخلوط با کود حیوانی خصوصا در محدوده فعالیت ریشه باعث افزایش کار آیی کود سولفات منگنز می شود.

کود اوره با پوشش گوگردی
کود اوره با پوشش گوگردی( SCU ) به عنوان یک نوع کود آهسته رهش که دارای راندمان بالا و مزایای بسیار زیادی برای خاک و گیاهان است ، در صنایع کشاورزی کاربرد زیادی دارد. اخیراً در کشور ما نیز با توجه به راندمان پایین کود شیمیایی اوره اتلاف آن ، آلودگی شدید خاکها و منابع زیرزمینی آب به نیترات و نیتریت ، کاهش جذب عناصر ریزمغذی بدلیل بالابودن PH خاکها و … استفاده از این نوع کود نه تنها برای مزارع شالیزار که بطور کامل در آب غوطه ورند بلکه برای تمام اراضی کشاورزی توصیه شده است . زیرا صرف نظر از مزایای فوق گوگرد نیز به عنوان یک ماده حیاتی در ساختمان پروتئین ها ، به عنوان کاهنده PH خاکها و در نتیجه ایجاد شرایط جذب عنصر ریز مغذی خصوصا آهن و روی که مردم کشور ما در فقدان میزان آهن و روی رکورد دار می باشند، دارد .
در کشور ما سالانه بیش از یک میلیون و ششصد هزار تن اوره جهت تامین نیاز ازت گیاهان در صنایع کشاورزی استفاده می شود.متاسفانه باتوجه به راندمان پایین آن( اتلاف بیش از پنجاه درصد ازت) ، کشاورزان مجبورند جهت تامین نیاز گیاهان مقادیر بیشتری کود استفاده نمایند. البته ازدست دادن این مقدار ازکود نه تنها باعث اتلاف هزینه های بسیار زیادی می شود بلکه بخاطر وجود بیوره و همچنین تشکیل نمکها و کمپلکسهای دیگر در خاک، کاهش راندمان خاک و آلودگی شدید آن ( سفت شدن خاکها) و آلودگی منابع زیر زمینی آب را نیز بدنبال دارد. از طرفی با توجه به نقش ارزشمند گوگرد در کشاورزی خصوصا در کشور ما که بیش از نود درصد از زمینهای کشاورزی آهکی و باpH بالا بوده و این مسئله با عث کاهش راندمان جذب عناصر ریز مغذی که از اهمیت بالایی در رشد و نمو گیاهان برخوردار می باشند ، استفاده از کودهای اوره با پوشش گوگردی از هر دو جهت باعث افزایش راندمان کشاورزی کشور خواهد شد.
همچنین با توجه به فرآیند اوره با پوشش گوگردی با تغییر پارامتر های عملیاتی و شرایط فرآیندیو استفاده از سیلنت های مختلف، امکان تولید محصولات اوره با پوشش گوگردی با درصدهای مختلف گوگرد و سرعت انحلالهای متفاوت وجود دارد و همانطور که از نمودارهای ارائه شده مشخص است استفاده از اوره با پوشش گوگردی با حداقل کیفیت ( حداکثر سرعت انحلال هفت روزه) به %۸وره و همچنین تشکیل نمکها و کمپلکسهای دیگر در خاک، کاهش راندمان خاک و آلودگی شدید آن ( سفت شدن خاکها) و آلودگی منابع زیر زمینی آب را نیز بدنبال دارد. از طرفی با توجه به نقش ارزشمند گوگرد در کشاورزی خصوصا در کشور ما که بیش از نود درصد از زمینهای کشاورزی آهکی و باpH بالا بوده و این مسئله با عث کاهش راندمان جذب عناصر ریز مغذی که از اهمیت بالایی در رشد و نمو گیاهان برخوردار می باشند ، استفاده از کودهای اوره با پوشش گوگردی از هر دو جهت باعث افزایش راندمان کشاورزی کشور خواهد شد.
همچنین با توجه به فرآیند اوره با پوشش گوگردی با تغییر پارامتر های عملیاتی و شرایط فرآیندیو استفاده از سیلنت های مختلف، امکان تولید محصولات اوره با پوشش گوگردی با درصدهای مختلف گوگرد و سرعت انحلالهای متفاوت وجود دارد و همانطور که از نمودارهای ارائه شده مشخص است استفاده از اوره با پوشش گوگردی با حداقل کیفیت ( حداکثر سرعت انحلال هفت روزه) به مراتب مفیدتر و کاراتر از اوره ( با سرعت انحلال پنجاه ثانیه ای) می باشد.
در خصوص کاربرد گسترده گوگرد ، استفاده از کود اوره با پوشش گوگردی با در صد پوشش های متفاوت ( سرعت انحلالهای متفاوت) به تنهایی و یا بصورت مخلوط با اوره جهت تامین بموقع ازت مورد نیاز گیاه در دوره رشد از کاربرد اوره مناسب تر خواهد بود. این مسئله اگر بصورت دقیق بررسی و براساس نوع کشت و نیاز های آن در طی دوره رشد( نیاز هر گیاه به عناصر مغذی متفاوت است)، شرایط آب و هوایی منطقه و آنالیز دقیق خاک اعمال گردد ، باعث افزایش چشمگیر راندمان محصولات کشاورزی ، بهبود کیفی خصوصیات خاک ، جلوگیری از آلودگی منابع آب و کاهش مصرف اوره می گردد و باتوجه به پرداخت یارانه جهت کود اوره از لحاظ اقتصادی کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد شد.
لذا لزوم ترویج و آشنایی کشاورزان با کود اوره با پوشش گوگردی و همچنین تعیین استاندارهای لازم جهت تولید و مصرف آن در سطحی وسیع در نقاط مختلف کشور و با توجه به نوع کشت ضروری بنظر می رسد.
نیترات پتاسیم
اهمیت:
ازت و پتاسیم از عناصری هستند که به مقدار قابل توجهی توسط گیاه ازخاک برداشت شده وبایستی درطول دوره رشد همواره به مقدارکافی ازخاک دراختیارگیاه قرارگیرد.نیترات پتاسیم یک کود کاملا محلول درآب است که می توان از آن درهرمرحله ازرشد گیاه استفاده نمود.ازت موجود دراین کود باعث بهبود رشد رویشی می شود وپتاسیم آن دربهبود کیفیت،افزایش مقاومت به خشکی،شوری و آفات و بیماریها بسیارموثراست.نیترات پتاسیم کود بسیار مناسبی برای برطرف کردن کمبود پتاسیم در هر مرحله از رشد گیاه است.
مشخصات کود:
کشت های مترکم وعدم استفاده ازعنصر پتاسیم طی سالیان گذشته وازطرفی کمبود آب آبیاری و کیفیت نا مناسب آب وخاک دراکثراراضی کشاورزی ازعواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران نا پذیری را برمیزان تولید و کیفیت محصولات وارد می کند.استفاده ازکودهای حاوی این عنصر باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان وافزایش کمی و کیفی محصولات می شود.نیترات پتاسیم با فرمول شیمیایی Kno3 است که دارای ۲۶ درصد پتاسیم و ۱۹ درصد ازت میباشد.
روش زمان و مقدار مصرف:
نیترات پتاسیم یک کود کاملا محلول درآب است که به صورت مصرف خاکی،،کود آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده میباشد.
مصرف خاکی: به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتاردرزمان کاشت
کود آبیاری وسرک: به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم درهکتاردر۲تا۳ نوبت درطول فصل رشد
<s

بادام

درخت بادام به بلندی ۸ متر می رسد . درختی است زیبا که از زمانهای قدیم در نواحی مرکزی و غربی آسیا مخصوصا افغانستان و ایران ، سوریه و فلسطین پرورش مییافته است .ریشه درخت بادام بسیار قوی است . این درخت می تواند حتی با کمی رطوبت نیز رشد کند .برگهای آن بیضی ، باریک ، نوک تیز و برنگ سبز می باشد . گلهای آن بسیار زیبا و برنگ صورتی است . در اوائل بهار شکوفه های بادام ظاهر می شود .

بطور کلی دو نوع بادام وجود دارد :

۱- بادام شیرین  Sweet Almond

۲- بادام تلخ      Bitter Almond

میوه درخت بادام بصورت شفت می باشد که قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک است که در داخل آن بادام با پوست سخت وجوددرد . در ابتدای تشکیل میوه پوشش خارجی سبز رنگ و گوشت در است که پوشیده از کرک است و هنوز بردستی رشد نکرده که آنرا چغاله بادام Amandon می نامند که دارای خواص مخصوص می باشد . پس از رسیدن بادام بتدریج پوشش خارجی سبز رنگ خشک شده و پوست آن نیز سفت و سخت می شود و مغز بادام در داخل آن رشد کرده و آماده استفاده می شود .

مغز بادام بیضی شکل و مسطح بوده که یکطرف آن نوک تیز است . مغز بادام در داخل پوسته نارک قهوه ای رنگی می باشد که می توان آنرا بکمک آب گرم از آن جدا کرد که مغز بادام سفیدرنگ در داخل آن است .

مغز بادام شیرین و طعم ملایم و خوشمزه ای درد و بسهولت از بادام تلخ تشخیص داده می شود .

از کلیه قسمت های درخت بادام شیرین مانند شکوفه ، برگ و میوه آن استفاده طبی می شود .

ترکیبات شیمیایی:

بادام شیرین دارای ۵۰ تا ۵۵ درصد و بادام تلخ دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن می باشد . بادام همچنین دارای ۲۵ درصد مواد سفیده ای و دیاستازی بنام امولسین (Emulsine) ، قند ، صمغ ، موسیلاژ و مواد معدنی می باشد

بادام تلخ دارای ماده مخصوصی ( ۱ تا ۳ درصد ) بنام آمیگدالین (Amygdlin ) می باشد که از اثر آب بر روی این ماده اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک (Aldehyde benzoic) و گلوکز حاصل می شود .

اسانس بادام تلخ (آلدئید بنزوئیک ) در عطر سازی بکار می رود و همچنین از آن رنگ سبزی بنام مالاشیتMalachite درست می کنند .

اسانس بادام تلخ بدلیل اینکه دارای اسید سیانیدریک است کمی تلخ می باشد .مقدر اسید سیانیدریک در بادام تلخ ۰/۰۰۰۰۲۵ درصد است .

در صد گرم مغز بادام شیرین خشک شده مواد زیر یافت می شود :

آب                                                ۴/۷ گرم

انرژی                                             ۵۹۸ کالری 

پروتئین                                          ۱۸/۶ گرم

روغن های اشباع نشده                   ۵۴/۲ گرم

نشاسته                                      ۱۹/۵ گرم

کلسیم                                        ۳۲۰ میلی گرم

فسفر                                          ۵۰۰ میلی گرم

آهن                                            ۴/۷ میلی گرم

پتاسیم                                       ۷۷۰ میلی گرم

ویتامین ب ۱                                ۰/۲۵ میلی گرم

ویتامین ب ۲                               ۰/۹ میلی گرم

ویتامین ب ۳                              ۳/۵  میلی گرم

خواص داروئی:

بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است .

۱) بادام ملین بوده  و روغن بادام ضد یبوست است مخصوصا از روغن بادام می توان رفع یبوست برای بچه ها استفاده کرد .

۲)بادام سینه را نرم می کند .

۳)شیر بادام برای رفع سرفه ، ناراحتی حنجره و تنگی نفغس مفید بوده و خلط آور است .

۴) بادام برای درمان زخم روده ها و مثانه و اسهال مفید است .

۵)بادام بو داده مقوی معده بوده و قابض است .

۶)بادام تقویت کننده نیروی جنسی است و تولید اسپرم را زیاد می کند .

۷)بادام را آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید برای درد کبد و سرفه مفید است .

۸)چغاله بادام لثه و ریشه دندان را تقویت می کند .

۹) چغاله بادام برای خشکی دهان مفید است .

۱۰)شکوفه بادام را دم کنید و بعنوان مسهل برای اطفال استفاده کنید .

۱۱)دم کرده پوست قهوه ای رنگ مغز بادام بهترین دارو برای تسکین درد و التهاب مجاری تنفسی است .(مقدر مصرف ۵ گرم در ۱۰۰ گرم آب )

۱۲)جوشانده برگ درخت بادام برای نارسائی کبد و کیسه صفرا مفید است .

۱۳)روغن بادام خواب آور است و بیخوابی را از بین می برد .

۱۴)برای صاف کردن سینه و نرم شدن روده ها و از بین بردن سرفه خشک باید روغن بادام را با شکر و کتیرا مخلوط کرده و بخورید .

۱۵)روغن بادام را با آب گرم مخلو ط کنید داروی خوبی برای رفع اسهال و دل پیچه بچه ها خواهد بود . ضمنا این مخلوط سنگ مثانه را خارج کرده و ادرار کردن را آسان می کند .

۱۶)برای درمان نقرس و رفع خمیدگی پیران ، مهره های پشت را با روغن بادام چرب کنید .

۱۷)برگ تازه درخت بادام مسهل و ضد کرم است .

۱۸)برگ خشک شده درخت بدام قابض بوده و اسهال را از بین می برد.

۱۹)روغن بادام شیرین بدلیل خاصیت نرم کنندگی و ضد التهاب در کرم ها و پمادها بکار می رود.

۲۰)برای رفع بیماریهای سینه ، روغن بادام شیرین را با هموزن آن عسل و یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید که بصورت خمیر یکنواختی داراید سپس به آن جوشانده گل ختمی اضافه کرده و یک قاشق چایخوری از انرا بفاصله هر سه ساعت بخورید .

۲۱)برای رفع خارش پوست بچه هائیکه که سرخک و مخملک دارند روغن بادام را در تمام سطوح بدن آنها بمالید خارش را تسکین می دهد .

۲۲)مالیدن روغن بادام بر روی پوست التهاب را رفع کرده و سوختگی را درمان می کند.

۲۳) روغن بادام اگزما را رفع می کند .

خواص بادام تلخ

چون بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است در مصرف آن باید نهایت دقت را بعمل آورد .

مغز بادام تلخ ازنظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است

۱-بادام تلخ را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید ضماد خوبی برای سر درد می باشد همچنین مالیدن آن بر دور چشم برای تقویت بینایی مفید است .

۲- خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس ، سرفه و ورم ریه مفید است .

۳-بادام تلخ رابا عسل بخورید کبد و طحال را تمیز می کند .

۴-برای رفع درد کلیه ها بادام تلخ را با نشاسته و نعناع بخورید .

۵- بادام تلخ را با عسل برای قولنج مفید است .

۶-برای از بین بردن سنگ کلیه و ناراحتی های کلیه ، بادام تلخ را با شیره انگور مخلوط کرده و بخورید .

۷-اگر عادت ماهیانه خانم ها عقب می افتد بهترین طرز درمان آن قرار دادن شیاف بادام تلخ در مهبل است .

۸-برای ازبین بردن لکه های صورت ، بادام تلخ را پودر کنید و با سرکه مخلوط کرده و ضمادی از آن درست کنید و روی پوست بمالید .

۹-ضماد بادام تلخ برای درمان زخم های کهنه خارش و مخملک بکار میرود .

۱۰- ضماد ریشه درخت بادام تلخ برای درمان انواع دردها مفید است .

۱۱-ضماد ریشه درخت بادام برای پاک کردن طحال ، کلیه و دفع کرم روده بکار می رود .

۱۲-دم کرده ریشه درخت بادام تلخ برای پاک کردن طحال ، و دفع کرم روده بکار می رود .

۱۳-روغن بادام تلخ خاصیت مسهلی درد .

۱۴-روغن بادام تلخ برای تنگی نفس ، درد کلیه و خارج کردن سنگ مثانه مفید است .

۱۵-برای رفع زنگ زدن و صدا در گوش یک قطره از روغن بادام تلخ را در گوش بریزید .

۱۶-مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت ، لکه ها و چین و چروک را از بین می برد .

۱۷-رغن بادام تلخ ترک دست و پا را که از سرما ایجاد شده از بین می برد .

۱۸-آنهایی که مبتلا به اگزما هستند اگر از بادام تلخ خمیری درست کنند و از آن بجای صابون برای شستن نقاطی که مبتلا به اگزما است استفاده کنند بزودی بهبود می یابند .

۱۹-خمیر بادام تلخ برای رفع بوی بد پا و زیر بغل مفید است .

۲۰-روغن بادام تلخ برای درمان سیاه سرفه مفید است .

طرز استفاده:

روغن بادام : برای بدست آوردن روغن بادام ، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خرد می کنند و بصورت خمیر در می آورند و سپس آنرا تحت فشار قرار داده  و روغن آن را استخراج می کنند . این روغن را فشار اول می نامند .

تفاله بادام را که از فشار اول باقیمانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روفن فشار دوم را بدست می آورند . بدلیل اینکه روغن بادام گران است معمولا تقلب کرده و آنرا با روغن های دیگر مانند روغن مغز هسته زردآلو و هلو مخلوط کرده و بام روغن بادام می فروشند .

همانطور که گفته د اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو و یا هلو تحت اثر آّب قرار گیرند اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک تولید می شود که سمی است بنابراین برای گرفتن روغن از این هسته ها نباید از آب استفاده کرد .

اسانس بادام تلخ : این اسانس مایعی زلال و بیرنگ است که در اثر کهنه شدن برنگ زرد کمرنگ در می آید . بوی آن قوی ، طعمش سوزاننده و تلخ و بسیار سمی است . اسانس بادام تلخ بسهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می شود . بنابراین باید همیشه محتوی آن کاملا پر و در بسته بوده و در جای تاریک و سرد نگاهدری شود .

شکوفه و گل بادام : گل و شکوفه درخت بادام دارای بوی مطبوعی و طعم تلخ می باشد .

پوست میوه بادام : بصورت جوشانده مصرف می شود . طرز تهیه آن به این صورت است که ۵۰ گرم پوست بادام شیرین را در یک لیتر آب ریخته و مدت چند دقیقه آنرا می جوشانند سپس آنرا صاف کرده و مصرف می کنند .

برگ درخت بادام: برای تهیه جوشانده برگ درخت بادام ۵۰ گرم برگ درخت را در یک لیتر آب می جوشانند و سپس صاف می کنند .

مغز بادام : معمولا بصورت خشک شده و خام و یا بوداده مصرف می شود .

شیر بادام : شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می کنند . برای تهیه آن ۵۰ گرم مغز بادام را کاملا آسیاب کرده که بصورت پودر در آید . سپس مقدر ۵۰ گرم شکر یا قند به آن اضافه کرده و با یک لیتر آب مخلوط می کنند مایعی مانند شی بدست می آید .

نوع دیگر شیر بادام برای کودکان شیر خوار و اطفال بسیار مفید است و می تواند جانشین شیر مدر و یا مکمل آن باشد بدین ترتیب بدست می آید که مقدر ۵۰ گرم بادام را بمدت چند دقیقه در آب گرم قرار می دهند تا پوست آن کنده شود سپس آنرا آسیاب کرده و بصورت پودر در می آیند و مقدر کمی آب را بان اضافه می کنند و بهم می زنند تا بشکل خمیر در آید سپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و بهم می زنند و سپس مقدر ۵۰ گرم عسل بآن اضافه می کنند تا کاملا حل شود . این مایع را از پارچه ململ می گذرانند تا مایعی مانند شیر از آن باقی بماند.

البته اگر اشخاص بالغ بخواهند از شیر بادام استفاده کنند احتیاجی به صاف کردن آن نخواهد بود .

طریقه دیگری که آسان تر است بدین صورت می باشد که مقدر ۵۰ گرم بادام پوست کنده یک لیتر آب و ۵۰ گرم عسل یا شکر را در داخل مخلوط کن برقی بریزید و تا مایعی مانند شیر بدست آید .

مضرات :

ادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدر آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد . بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و اشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورد .

منبع: Irteb

تقویم کاری در باغات مرکبات

فروردین :
 ۱-  اولین قسط ازت را براساس توصیه کودی آزمایشگاه خاکشناسی با فاصله گرفتن از تنه درخت کود را در سایه اندازسرک پاشیده بنحوی زیر خاک گردد . سپس کودهای مورد نیاز نظیر فسفر  ، پتاس و میکروالمنتها به شیوه چالکود .به نحوی که در همین سایت آمده است مصرف شود .
 ۲- برای از بین بردن جوندگان و موشهای صحرائی مبارزه نمود .
۳-  مبارزه با حلزون ادامه یابد .
۴- برای جوان نمودن باغ بهر دلیلی اگر درختی از بین رفته باشد انرا درآورده و بجای ان نهال جدید غرس گردد .
۵-  وسایل ابیاری اماده سازی شود .
۶- تنه درختان با محلول یک درصد بردو مالیده و یا محلولپاشی شود.
اردیبهشت :
۱- در بعضی از نقاط کمبود رطوبت در خاک باعث افت محصول خواهد شد . برای اینکار لازم است رطوبت خاک معاینه یا اندازه گیری شود . در صورت نیاز ابیاری شروع شوند .
۲-   با توجه به آگاهی از اعلان مبارزه با افت از سوی جهادکشاورزی سمپاشی شروع خواهد شد . ( شته و غیره )
۳-  مبارزه با جوندگان و حلزون ادامه میابد .
۴-   بهر دلیلی تغییر واریته در باغ لازم باشد انجام میشود .
۵-   در صورت نیاز به هرمون میتوان استفاده نمود .
۶-   چنانچه کود سبزی نظیر باقلا و غیره در باغ کاشته شده باشد بعنوان کود سبز زیر خاک شوند
۷-   با گرم شدن هوا استفاده از بردو  یک درصدادامه می یابد .
خرداد :
۱-    در صورت لزوم به میزان مورد نیاز آبیاری انجام شود .
۲-   یک قسمت دیگر از ازت توصیه شده توسط آزمایشگاه خاکشناسی را مصرف کنید .
۳-  براساس توصیه کودی آزمایشگاه خاکشناسی محلولپاشی کودهای میکرو نظیر fe – zn – mn – cu   و کود منیزیم به نسبتی که توصیه شده محلولپاشی شوند .
۴-   مبارزه با افات در صورت نیاز ادامه یابد
۵-   مبارزه شیمیائی با علفهای هرز انجام شود .
۶-   با گرم شدن هوا تمیز نمودن سمغ از درخت اقدام نمود .
۷-   چنانچه تنه درختان در مجاورت نور مستقیم خورشید باشد انرا با اب اهک اغشته و یا با کاغذ بپوشانید .
۸-  چنانچه ساقه یا تنه مرکبات در اثر نرسیدن نور جلبک گرفته باشد با محلول یک درصد بردو مالیده و یا محلولپاشی شود.
۹-   چنانچه کود سبزی در فواصل درختان کاشته باشند تا پایان این ماه حتما با خاک مخلوط شود.
۱۰- در این ماه شاخه خشک هرس خواهند شد .
۱۱- مبارزه با بیماری الترناریا در روی درختان تانجلا انجام گیرد .
تیر ماه :
 ۱-    نمونه برداری برگ برای آزمایش و تعیین کمبود مواد غذایی انجام میشود .
۲-   ابیاری ادامه دارد .
۳-  مبارزه شیمیائی با علف هرز ادامه دارد .
۴-   مصرف کود ازته ادامه می یابد . ( براساس توصیه کودی آزمایشگاه خاکشناسی )
۵-   مصرف کودهای میکرو بصورت محلولپاشی ادامه می یابد .
۶-   مبارزه با افات ادامه می یابد .
۷-   تمیز نمودن سمغ ادامه می یابد .
۸-  برای جلوگیری از نور خورشید مالیدن اب اهک و یا پوشاندن با کاغذ ادامه می یابد .
۹-   برای مبارزه با جلبکهای روی شاخه و یا تنه درختان با محلول یک درصد بردو ادامه می یابد
۱۰- غرس نهال برای جابجایی و یا جایگزینی صورت خواهد گرفت .
۱۱- مبارزه با بیماری الترناریا در درختان تانجلا ادامه یابد .
مرداد:
۱-    نمونه برداری برگ برای ارسال به آزمایشگاه خاکشناسی و تعیین کمبود مواد غذایی و توصیه کودی ادامه می یابد .
۲-   ابیاری ادامه می یابد .
۳-  مبارزه شیمیائی با علفهای هرز ادامه می یابد .
۴-   مبارزه با افت ادامه می یابد .
۵-   برای محافظت از نور خورشید مالیدن اب اهک به ساقه درختان ادامه می یابد .
۶-   هرز شاخه های خشکیده ادامه خواهد داشت .
۷-   معاینه میوه های ریخته شده زیر درختان را برای مطمئن شدن از بیماری کنترل خواهند شد .
۸-  در صورت وجود بیماری الترنیا مبارزه صورت خواهد گرفت .
۹-   در صورت وجود جلبک بر روی ساقه با استفاده از محلول یک درصد بردو مبارزه خواهد شد .
شهریور ماه :
۱-     نمونه برداری از برگ برای انجام آزمایشات به آزمایشگاه خاکشناسی برای توصیه کودی سال اتی و یا برای محلولپاشی .
۲-   ابیاری ادامه خواهد یافت .
۳-  برای جلوگیری از ضرر افتاب با استفاده از اهک یا کاغذ پوشش  میدهیم .
۴-   در صورت وجود جلبک بر روی ساقه ها با استفاده از محلول یک درصد بردو مبارزه خواهد شد .
۵-   شاخه های خشک هرس خواهند شد .
۶-   در صورت وجود بیماری الترناریا با ان مبارزه خواهد شد .
مهر :
۷-   نمونه برداری از برگ برای انجام آزمایشات جهت تعیین کودهای مورد نیاز به آزمایشگاه خاکشناسی .
۸-  مبارزه با افات ادامه می یابد .
۹-    با علفهای هرز مبارزه شیمیائی صورت خواهد گرفت .
۱۰- در صورت بیماری الترناریا مبارزه خواهد شد .
آبان:
 ۱-     با افات مبارزه خواهد شد .
۲-   برای بیماری ویروسی معاینات لازم بعمل خواهد امد .
۳-  برای تاخیر در برداشت محصول بعضی از واریته ها هورمون مصرف میشود .
۴-   در صورت بارندگیهای مستمر برای جلوگیری از بیماری پوسیدگی قهوه ای ناشی از بارندگیهای مستمر و موثر با استفاده از محلول یک درصد بردو از ارتفاع ۱ تا ۵/۱ متری از سطح زمین شاخه های محلولپاشی مینماییم .
۵-   تدابیر لازم برای جلوگیری از یخ زدگی اتخاذ میگردد .
۶-   مواظبتهای لازم به شناسائی بیماری الترناریا و مبارزه با ان .
آذر ماه :
 ۱-    نمونه برداری از خاک و تعیین حاصلخیزی خاک و توصیه کودی انجام خواهد شد .
۲-   تدارکات لازم برای تهیه کودهای حیوانی و شیمیائی فراهم خواهد شد .
۳-  برای محافظت از بیماریهای سرخشکیدگی و پوسیدگی قهوه ای میوه با محلول بردو مبارزه خواهد شد .
۴-   میوه هائیکه ریزش کرده و زیر درختان می ریزد بنحوی جمع اوری در جای مخصوص از بین برود .
۵-   مراقبت و معاینات برای کنترل بیماری ویروسی ادامه خواهد یافت .
۶-   در صورت وجود بیماری الترناریا مبارزه خواهد شد .
۷-    ادامه نصب قیم برای شاخه های بارده و مواظبت از انها .
دیماه :
 ۱-    نمونه برداری خاک از باغ برای آزمایش و تعیین مواد غذایی و کمبود انها برای توصیه کودی .
۲-   درختان پربار و کم بار را مشخص نمائیم .
۳-  برای سمپاشی زمستانی امادگی داشته باشیم .
۴-   پرتقالهای ریخته شده را بخارج از باغ حمل و از بین برده شود.
۵-   مبارزه موثر با جونده دیگر ادامه یابد .
۶-   شناسائی و از بین بردن سمغهای موجود در شاخه اصلی .
بهمن ماه :
 ۱-    ادامه نمونه برداری از خاک باغ جهت تعیین نیاز غذائی و توصیه کودی .
۲-   شناسائی برای تعیین بیماری و سرخشکیدگی سرشاخه ها و مبارزه با انها .
۳-  شناسائی با افات زمستانه و مبارزه با ان .
۴-   مصرف کودهای شیمیائی همراه با کود حیوانی بصورت چالکود .
۵-   جمع  اوری و خروج آبهای سطحی ناشی از بارندگی .
اسفند ماه :
 ۱-    در صورت لزوم تهیه نمونه خاک برای آزمون خاک و توصیه کودی .
۲-   ادامه مصرف کودهای شیمیایی همراه با کود حیوانی بصورت چالکود و مصرف سرک کودهای ازته در سایه انداز درخت .
۳-  مبارزه با حلزون
۴-   در صورت لزوم هرس باغ انجام شود . باید توجه داشت درختانی که دچار سرما شده اند هرس نشوند و منتظر باشیم اینگونه درختان  و یا شاخه های میزان خشکیدگی انها معلوم شود .
۵-   بعد از هرس با استفاده از داروهای مناسب بر علیه بیماری سرخشکیدگی مبارزه میشود .
 منبع: باغبان باشی

یونجه

کلیات گیاه شناسی

یونجه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا یک متر میرسد برگهای آن دارای سه برگچه می باشد  برگچه های نوک تیز، سبز رنگ و بیضی شکل است .

گلهای یونجه بشکل سبز و برنگ بنفش تیره  یا آبی روشن است میوه یونجه مانند صدف بوده و دانه داخل میوه مانند لوبیا ولی کوچکتر از آنزمی باشد  .

یونجه ریشه ای بسیار عمیق درد و ریشه آن تا سه متر بداخل زمین نفوذ می کند و بنابراین منبع ویتامین ها و مواد معدنی است که از خاک می گیرد .

یونجه از زمانهای بسیار قدیم در ایران کشت می شده است و در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح از یاران به یونان برده شد و در قرن هفتم بعد از میلاد به اروپا راه یافت . یونجه در ایران در مناطق مرکزی و جنوبی به مقدر بسیار زیاد کشت می شود .

زنبور عسل گل یونجه را دوست درد واز آن شهد زیادی  بدست می آورد و تبدیل به عسل می کند .

پرورش این گیاه در قدیم برای تهیه علوفه چهارپایان بوده ولی در حال خاضر بعلت درا بودن مواد مغذی به مصرف غذایی نیز می رسد .

ترکیبات شیمیایی:

یونجه سرشار از ویتامین های A,C,E,K و همچنین دارای آمیلاز که انزیم مخصوص هضم مواد نشاسته ای است می باشد .

آنزیم های بسیاری در یونجه یافت می شود بعنوان مثال می توان از امولسین ،‌اینورتاز ، و پکتیاز نام برد .

یونجه دارای حدود ۲۰%‌پروتئین می باشد پروتئین های موجود در یونجه عبارتند از :‌

لیزین ،‌آرژنین ، هیستیدین ، آدنین ، فنیل آلانین ،‌آسپاراژین و سیستین . یونجه دارای اسید فسفریک نیز هست

یونجه همچنین دارای منیزیوم ، آهن و مقدر جزئی ارسنیک و سیلیس است

بنابراین یونجه از نظر مواد غذایی بسیار قوی است و غذای خوبی برای انسان و حیوانات است .

خواص داروئی:

یونجه از نظر طب قدیم ایران گرم است . البته تاره آن گرم و تر و خشک شده آن گرم و خشک است

۱)یونجه از نظر اینکه دارای بسیاری از مواد معدنی می باشد شیره آن برای بچه هایی که در حال رشد هستند و اسخوان بندی محکمی ندارند بسیار مفید است . حتی امروزه پودر این گیاه را در داروخانه ها می فروشند که آنرا می توان برای بچه های شیر خوار مصرف کرد .

برای تهیه شیره یونجه باید مقدر ۳۰۰ گرم یونجه را در یک لیتر آب ریخت و آنرا جوشانید تا مقدر آب آن به نصف تقلیل یابد سپس آنرا صاف کرده و مقدر کمی عسل به آن اضافه کنید که بصورت شربت داراید . مقدر مصرف برای طافال ۲۰۰ گرم در روز است و برای اطفال شیرخوار حدود ۵۰ گرم یم باشد که می توان به شیر آنها اضافه نمود .

اشخاص بزرگسال هم برای بالا بردن انرژی می توانند از این شیره استفاده کنند

۲) یونجه رابصورت تازه و یا جوانه آنها رابا سالاد میل کنید . جوانه یونجه را بصورت بسته بندی شده می توانید از سوپر مارکتها خریدری کنید .

۳)یونجه ملین است

۴)یونجه دو برابر اسفناج آهنم درد بنابراین خونساز است و برای کسانیکه به کم خونی مبتلا هستند مفید است

۵)یونجه بعلت درا بودن آهن برای درمان بیمایر راشیتیسم بکار می رود

۶)عوارض کمبود ویتامین ث با خوردن یونجه از بین میرود

۷)یونجه تازه در بسیاری از کشورها مانند چین و روسیه و آمریکا به مقدر زیاد بجاری اسفناج مصرف می شود

۸)یونجه را در داروخانه ها و فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها بصورت پودر ، کپسول و قرص بفروش می رسانند . مقدرمصرف آن سه قرص در روز است

۹)با همه مزایایی که یونجه درد در خوردن تازه آن نباید زیاده روی کرد زیرا بسیار نفاخ است و حتی حیواناتی که به مقدر زیا د از آن می خورند بعلت گاز زیاد ممکن است تلف شوند

۱۰)ضماد پخته یونجه را اگر روزی چند بار روی اعضایی که رعضه دارند بگذارید آنها را شفا می دهد

۱۱)تخم یونجه قاعده آور است و برای این منظور تخم یونجه را بصورت دم کرده مصرف کنید

۱۲)دم کرده یونجه درمان اسهال است

۱۳)برای نرم کردن سینه و تسکین سرفه روزی ۲-۳ فنجان دم کرده تخم یونجه را مصرف کنید

۱۴)برای درمان لقوه و رعشه تخم یونجه را در روغن زیتون بریزید و مدت یک هفته جلوی آفتاب بگذارید سپس آنرا صاف کنید و روزی چند قاشق از آنرا بخورید و همچنین روی اعضایی که رعشه دارند بمالید.

۱۵)یونجه حاوی مقدرزیادی ویتامین است . کوبیده آن زخم را بسرعت الیتام داده و از خونریزی جلوگیری می کند .

منبع: Irteb.com

 

۸ گام تا کاهش وزن و لاغری

فقط کافیست در وقت نهار به مرکز شهر بروید، بوی فست فودها و رستوران های سطح شهر با شما کاری میکنند که ناخودآگاه یک کباب ترکی چرب سفارش دهید و با یک قوطی نوشابه آن را میل کنید؛ ولی دریغ از این که آن وعده، نه تنها برای شما هیچ منفعتی ندارد بلکه شما را یک قدم به سرطان و چاقی نزدیک میکند. شما میتوانستید به منزل برگردید و با میل کردن سالاد سبزیجات، تناسب اندام و سلامت کامل خود را حفظ کنید. در ادامه راهی پیش پای شما میگذاریم که هشت گام تا لاغری فاصله دارد. با ما همراه باشید.

 

اغلب مردم با شنیدن عبارت «خوراکی سالم» برداشت منفی می‌‌کنند و این گونه می‌‌پندارند که خوراکی‌‌های سالم، خوشمزه و دلچسب نیستند. اما اینطور نیست. برای لاغر شدن و لاغر ماندن بایستی این ذهنیت را که خوراکی‌‌های سالم به اندازۀ خوراکی‌‌های مورد علاقه‌تان، رضایت بخش نیستند را تغییر دهید. در واقع بسیاری افراد پس از آشنایی با این‌گونه خوراکی‌‌ها، طعم، ترکیب و بوی آنها را به خوردنی‌‌های ناسالم ترجیح می‌‌دهند. در ذهن ما این‌گونه جا افتاده است که غذاهای کم چرب، خوشمزه و درست و حسابی نیستند. اما در بسیاری موارد خوراکی‌‌های کم چرب و کم کالری از انواع پرکالری شان قابل تشخیص نیستند و چه بسا گاهی خوشمزه‌ترند! بنابراین کنار گذاشتن این اندیشه که خوراکی‌‌های کم چرب به خوشمزگی خوراکی‌‌های پرچرب نیستند، اهمیت دارد. از آنجا که از ابتدا ذائقه تان به خوراکی‌‌های پرکالری عادت کرده است گمان می‌‌کنید که خوشمزه ترند. نکات زیر به شما کمک می‌‌کند تا در این مسیر، موفق تر عمل کنید.

۱- نوع کم چرب خوراکی‌‌های مورد علاقه تان را امتحان کنید

انتخاب نوع کم چرب یا بدون چربی خوراکی‌‌ها به کاهش دریافت کالری کمک می‌‌کند. یک فنجان شیر بدون چربی ۶۰ کالری کمتر از یک فنجان شیر پرچرب انرژی دارد. می‌‌توانید مقداری ماست کم چرب با شکر بخورید و با این حال ۷۰ کالری کمتر از زمانی که ماست پرچرب می‌‌خورید، انرژی بگیرید. ۱۰۰ گرم پنیر کم چرب، در حدود ۱۲۰ کالری کمتر از همین میزان پنیر پرچرب، انرژی دارد. پس به هنگام خرید، به برچسب خوراکی‌‌ها دقت کنید تا مطمئن شوید که کم چرب، کم شیرین و بطور کلی کم کالری باشند. اگر حذف کامل سیب‌زمینی از رژیم غذایی برای تان دشوار است، نوع کبابی آن را که ۴۰ کالری کمتر از انواع معمولی‌اش دارد، بخرید.

۲- یک کاسه سوپ بخورید

بررسی‌‌ها نشان داده‌اند هنگامی که سبزیجات با آب مخلوط می‌‌شوند، رضایت بخش‌تر از زمانی هستند که به تنهایی خورده می‌‌شوند. یک کاسۀ سوپ، به نسبت کم کالری است و آبی که در آن وجود دارد سبب می‌‌شود که پیام سیری زودتر به مغز برسد. همچنین از آنجا که سوپ بطور معمول داغ سرو می‌‌شود، نمی‌توانید به سرعت آن را میل کنید و ناچارید قاشق قاشق بخورید. بهتر است موادی همچون گوجه فرنگی، غلات سبوس‌دار، لوبیا، سبزیجات و کمی گوشت بدون چربی به سوپ خود اضافه کنید.

۳- به جای سرخ کردن کباب، آن را تنوری یا بخارپز کنید

شیوۀ طبخ خوراک، نقش بزرگی در روند کاهش وزن دارد. برای کاهش مصرف کالری، خوراک‌تان را به گونه‌ای دیگر تهیه نمایید. یکی از دلایل پرکالری شدن خوراک، سرخ کردن آن است که خطر سرطان‌زایی را نیز افزایش می‌‌دهد. یک گرم چربی ۹ کالری دارد، حال آنکه کربوهیدرات و پروتئین در هر گرم ۴ کالری دارند. ۱۵۰ گرم سینۀ مرغ تنوری ۲۶۰ کالری و ۵ گرم چربی دارد، اما همین میزان سینۀ مرغ سرخ شده ۴۰۰ کالری و ۲۱ گرم چربی دارد. بنابراین بکوشید گوشت، مرغ و ماهی را به جای سرخ کردن، کبابی، تنوری یا بخارپز کنید.

۴- بدون استفاده از چربی خوراک‌تان را طعم‌دار نمایید

علت اصلی خوشمزه بودن غذاهای ناسالم، چربی است. هنگامی که چربی را از غذاهای پرکالری حذف می‌‌کنید، بی‌مزه می‌‌شوند. به این ترتیب یا آنقدر می‌‌خورید تا به رضایت برسید یا باز به سراغ نوع پرچرب آن می‌‌روید. برای پیشگیری از این مسأله باید خوراک‌تان را به کمک طعم دهنده‌‌هایی مانند ادویه‌‌های گوناگون مزه‌دار کنید. اگر باز هم جای خالی چربی را احساس کردید، کمی روغن زیتون به خوراک‌تان اضافه کنید تا هم از خوردن لذت ببرید و هم از روغن سالمی استفاده کرده باشید.

۵- با کمک ادویه‌‌ها به میل به شیرینی پاسخ دهید

راه‌‌های زیادی وجود دارد که بدون پناه بردن به کیک، شیرینی، شکلات و بستنی به میل به شیرینی‌تان پاسخ دهید. یکی از این شیوه‌‌ها افزودن ادویه به یک سری خوراکی‌‌هاست. می‌‌توان با استفاده از موادی نظیر وانیل، دارچین، میخک، زنجبیل و دیگر چاشنی‌‌های متداولی که به شیرینی‌‌های قنادی می‌‌افزایند، دسرهای خانگی درست کرد.

۶- به جای آبمیوه یا میوۀ خشک، خود میوه را بخورید

خوردن میوۀ کامل به کاهش وزن کمک می‌‌کند. میوه‌‌ها دارای ویتامین‌‌ها  و املاح معدنی هستند و با فیبر و آبی که دارند، حس سیری و رضایت ایجاد می‌‌کنند. آبمیوه‌‌های تجاری اغلب شکر و در نتیجه کالری بیشتری دارند. از طرفی حتی قند آبمیوۀ طبیعی هم که گوشت و پوست آن گرفته شده، به سرعت جذب خون می‌‌گردد و به همین دلیل چیزی نمی گذرد که باز هم احساس گرسنگی و ضعف می‌‌کنیم. همچنین آبمیوه، آن حجمی که خود میوه دارد و به واسطۀ آن باعث سیری می‌‌شود را ندارد.

۷- غذاهای تند بخورید

خوراکی‌‌های تند به ویژه انواع فلفل‌‌های قرمز به بالا رفتن سوخت و ساز بدن کمک می‌‌کنند. این خوراکی‌‌ها کالری سوزی را به دو تا سه ساعت پس از خوردن غذا افزایش می‌‌دهند. گرمایی که از کپسایسین (جزء فعال فلفل قرمز) تولید می‌‌شود، دمای بدن را افزایش می‌‌دهد و سطح متابولیسم را به طور موقت تا ۳۰درصد بالا می‌‌برد. خوردن غذاهای تند از طریق ایجاد حس رضایت نیز باعث کاهش کالری دریافتی نیز می‌‌شوند. در ضمن هنگامی که خوراکی‌‌های تند می‌‌خوریم، تشنه می‌‌شویم و آب می‌‌نوشیم که این امر خود به بروز احساس سیری کمک می‌‌کند.

۸- هر روز چای سبز بنوشید

پژوهش‌‌ها نشان داده‌اند که چای سبز به سوختن چربی و افزایش متابولیسم کمک می‌‌کند. چای سبز دارای ترکیبات ویژه‌ای به نام پلی فنول‌‌های کاتچین است. این آنتی اکسیدان‌‌ها با افزایش اکسیداسیون چربی و گرمازایی، به روند کاهش وزن کمک می‌‌کنند. چای سبز همچنین به کاهش جذب چربی غذایی کمک می‌‌نماید. آنتی اکسیدان دیگری که در این چای وجود دارد، اپی‌گالو کاتچین گالات نامیده می‌‌شود که نقش مؤثری در تنظیم گلوکز خون و در نتیجه کاهش اشتها دارد.

منبع: زندگی آنلاین

زنجبیل ده هزار بار قوی تر از شیمی درمانی

یک تحقیق در دانشگاه ایالتی جورجیا مشخص کرد که زنجبیل توانست ۵۶ درصد سایز یک تومور سرطانی پروستات در موش ها را کاهش دهد. همچنین موجب کاهش التهاب از طریق فراهم کردن آنتی اکسیدان در این موش ها گردید.

 

همچنین در تحقیق دیگری که در مجله PLoS منتشر گردید مشخص شد که شوگاول (۶-shogaol) که یکی از اجزای زنجبیل است سلول های بدخیم سرطان پستان را مورد هدف قرار می دهد و بسیار قوی تر از شیمی درمانی موجب نابودی سلول های بنیادی عامل سرطان می گردد.

سلول های بنیادی سرطان ۱ الی ۲ درصد یک تومور را شامل می شوند اما کشتن این سلول ها کار بسیار سختی است. اگر سلول های بنیادی سرطان از بین نروند به راحتی سرطان را به بقیه قسمت های بدن انتقال می دهند. متاسفانه سلول های بنیادی به راحتی خود را بازسازی می کنند و مداومک در حال تغییر هستند. بنابراین به شیمی درمانی مقاوم می شوند و قادر به تقسیم شدن و تشکیل کولنی تومور جدیدی می باشند. تنها راهی که می توان از شر سرطان رهایی پیدا کرد این است که سلول های بنیادی به طور کامل از بین بروند.

۶-shogaol در ریشه خشک شده و هم پخته شده زنجبیل موجود است و به طرز شگفت آوری موجب نابودی سلول های بنیادی سرطانی می گردد. این ماده شگفت آور فقط با سلول های سرطانی سروکار دارد و سلول های سالم بدن را به حال خود می گذارد. درست برخلاف درمان های معمول سرطان که مشکلات زیادی برای بیمار به وجود می آورند و برای وی بسیار مضر هستند.

شوگاول

۶-shogaol همچنین به شدت چرخه سلول را در سرطان پستان افزایش می دهد که این امر به نوبه خود باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. علاوه بر اینکه این ماده باعث توقف رشد توده های سرطان پستان نیز می شود.

نهایتا این که در مقایسه ۶-shogaol و داروهای حاوی تاکسول که برای درمان سرطان به کار می رود، مشخص گردید که حتی با افزایش دوز تاکسول باز هم ۶-shogaol که در زنجبیل یافت می شود ده هزار بار قوی در کشتن سلول ها و تومور های سرطانی، توقف تشکیل تومور های جدید و سالم نگه داشتن سلول های سالم است.

زنجبیل ده هزار بار قوی از داروهای شیمی درمانی در کشتن سلول ها و تومور های سرطانی، توقف تشکیل تومور های جدید و سالم نگه داشتن سلول های سالم است.

هنوز هیچگونه تحقیقی در مورد اثر زنجبیل بر روی سلول های سرطانی انسان صورت نگرفته است و تمام تحقیقات در محیط های کشت سلولی بوده است. اما نتایج برای انسان ها نیز بسیار امیدوار کننده بوده. هر چند که این روش سنتی برای فرد مبتلا به سرطان ممکن است کمی باور ناپذیر نیز به نظر برسد.

منبع: شهر خبر

تاثیر شیوه پخت غذا بر ابتلا به دیابت نوع ۲

طبق مطالعه جدید محققان، تغییر شیوه پخت غذا می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

به گفته محققان دانشکده پزشکی ایکان نیویورک، جوشاندن، بخارپرکردن و آب پز کردن ایمن‌ترین شیوه پخت هستند. در پخت غذاها به شکل سرخ کردن، کباب کردن یا بریان کردن تا حد سوختن، که به پخت با گرمای خشک معروف هستند، در مواد خوراکی ماده‌ای موسوم به AGE (محصولات دارای گلیکاسیون پیشرفته) تولید می‌شود.به گفته محققان مطالعه، میزان بالاتر AGE با مقاومت انسولین، فشار بر سلول‌های بدن و التهاب مرتبط است. اینها از موارد مشکل ساز در شرایط ریسک ابتلا به دیابت هستند.انسولین هورمونی است که به قند خون کمک می‌‌کند وارد سلول‌ها شده و انرژی تولید کنند. بدون انسولین، یا با وجود مقاومت انسولین، قند بیشتری در خون باقی می‌ماند. این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلات جدی برای قلب، چشم‌ها، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها شود.دکتر جمی اوریباری، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «زمانی که افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر دیابت نوع۲ یا زوال عقل را بررسی می‌کنیم معمولا دارای رژیم غذایی با AGE بالا یا پایین هستند، حال افرادی که دارای رژیم غذایی AGE پایین هستند دارای علائم کاهش التهاب نیز هستند.»محققان معتقدند رژیم غذایی غربی که معمولا دارای میزان بالای AGE است در ریسک ابتلا به دیابت نوع۲ نقش دارد.در این مطالعه، محققان شرکت کنندگان را به یکی از دو گروه رژیم غذایی تخصیص دادند:گروه رژیم غذایی با AGE عادی با ۴۹ نفر؛ و گروه رژیم غذایی با AGE پایین متشکل از ۵۱ نفر.سن تمامی شرکت کنندگان حداقل ۵۰ سال بود. این افراد حداقل دارای دو مورد از ۵ مشکل سلامت بودند یا به خاطر این مشکلات تحت درمان دارویی قرار داشتند: اندازه زیاد دور کمر (۱۰۱ سانتی‌متر برای مردان و ۸۹ سانتی‌متر برای زنان)؛ فشارخون بالا؛ کلسترول (خوب) HDL پایین؛ تری گلیسیرید بالا (نوعی چربی خون)؛ یا افزایش میزان قند خون به هنگام ناشتا.به گروه AGE پایین در مورد نحوه پایین آوردن میزان AGE در غذایشان آموزش داده شد. به آنها گفته شد تا از خوردن غذاهای سرخ شده، بریان شده یا کباب شده خودداری کنند. در عوض، آنها را ترغیب به مصرف غذاهای جوشانده، بخارپز یا آب پز کردند (به عبارت دیگر غذایشان را با آب بپزند).شرکت کنندگان گزارش غذایی سه روزه‌شان را تکمیل می‌کردند. رژیم غذایی گروه با AGE پایین هفته‌ای دو بار چک می‌شد.به گروه دارای AGE عادی آموزش داده شد که روند پخت همیشگی‌شان را دنبال کنند. این مطالعه یک سال به طول انجامید.به گفته اوریباری، «در گروه با میزان AGE پایین، تمامی پارامترهای استرس و التهاب بهبود یافته بود. همچنین مقاومت انسولین کاهش یافته و وزن بدن این گروه هم تا حدودی کاهش یافته بود.»

منبع: خبرگزاری مهر

سیر و خواص آن

سیر ماده غذایی خوشبویی نیست اما از فواید سلامت بسیاری برخوردار است و افراد بسیاری در سراسر جهان از آن به انواع مختلف استفاده می کنند. سیر ماده غذایی قدرتمندی است و تنها یک حبه از آن می تواند عطر و طعم متفاوتی به غذای موجود در یک قابلمه بزرگ ببخشد. بسیاری اغلب به اشتباه سیر را یک گیاه دارویی یا ادویه در نظر می گیرند اما از لحاظ فنی، سیر یک سبزی در خانواده ای مشابه با پیاز، تره فرنگی، و موسیر است.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “کر۲″، شاید این پرسش را با خود مطرح کرده باشید که آیا خوردن سیر برای من مفید و خوب است؟ به گفته سردبیران مجله «بن اپتیت» که پژوهش های بسیاری در زمینه ادعاهای صورت گرفته درباره سیر انجام داده اند، پاسخ مثبت است.

سیر یکی از معدود محصولات مورد استفاده در سه سیستم درمانی باستانی شامل آیورودا هند، پزشکی سنتی چین، و پزشکی سنتی اروپا بوده است. هزاران سال است که از سیر برای درمان بیماری ها استفاده می شود . نام آن در قدیمی‌ترین متون پزشکی جهان نیز ذکر شده است.

اگرچه مصرف سیر پخته همچنان فواید مختلفی را ارائه می کند اما مصرف این ماده غذایی به صورت خام از تاثیر و کارایی به مراتب بیشتری برای بهبود سلامت برخوردار است.

تفاوت سیر خام

در شرایطی که احتمالا تمایلی به خوردن تخم مرغ خام یا گوشت خام ندارید، هنگامی که موضوع مواد غذایی گیاهی مطرح می شود، طرفداران رژیم های غذایی خام معتقدند که مصرف این مواد به صورت خام می تواند پتانسیل نهفته در آنها را آزاد کند. باور اصلی این است که پختن مواد غذایی موجب از بین رفتن ویتامین های موجود در آنها و تقریبا تمام مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شود.

در این فلسفه، آماده سازی غذا از اهمیت فوق العاده ای برخودار است. به عنوان یک قاعده، هیچ ماده غذایی بیش از ۱۰۵ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت (۴۱ تا ۴۹ درجه سانتیگراد) حرارت داده نمی شود و هیچ چیزی پاستوریزه، هموژنیزه، یا با استفاده از آفت کش ها، کودهای شیمیایی، حلال های صنعتی، یا افزودنی های شیمیایی تهیه نمی شود.

قدمت این جنبش به اواخر دهه ۱۸۰۰، یعنی زمانی که دکتر ماکسیمیلیان بیرچر-بنر دریافت می تواند بیماری زردی خود را با خوردن سیب خام درمان کند، باز می گردد. از آن زمان، این که مصرف مواد غذایی خام چگونه می تواند روی انسان تاثیرگذار باشد مورد آزمایش قرار گرفته و امروزه این نوع رژیم غذایی در میان ۱۰ روش برتر کاهش وزن قرار دارد.

در این رژیم غذایی ۷۵ تا ۸۰ درصد مواد غذایی مصرفی به صورت خام هستند تا فرد از فواید آن بهره‌مند شود و در شرایطی که برخی حتی ساشیمی (یا ماهی خام) و پنیر تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه را مصرف می کنند، بیشتر پیروان آن را وگان ها تشکیل می دهند. در این حالت است که سیر می تواند به یکی از اجزا اصلی خام خواری تبدیل شود زیرا حتی در این حالت نیز بسیار مغذی است.

فواید سلامت سیر خام

سیر خام به عنوان یک ابرماده غذایی شناخته می شود که سرشار از مواد مغذی است و محصولی سودمند برای سلامت و بهزیستی انسان در نظر گرفته می شود. بخشی از این قدرت از مولکول های اصلی سیر یعنی آلین و آلیناز ناشی می شود که در سلول های مختلف سیر تازه وجود دارند. عطر و طعم متمایز سیر زمانی شکل می گیرد که آلین با آلیناز واکنش می دهد، فرآیندی که هنگام خرد شدن یا حتی آسیب دیدن حبه های سیر تسریع می شود. پس از حدود ۱۰ ثانیه فعالیت فیزیکی، این دو ترکیب ادغام می شوند تا آلیسین فتوشیمیایی، یک عامل ضد میکروبی و ضد قارچی قدرتمند، ایجاد شود.

به رغم آن که نسبتا پایدار است، اما آلیسین طی یک روز از بین می رود. گرما نیز موجب از بین رفتن آلیسین می شود و از این رو مفیدترین حالت استفاده از سیر به صورت خام و طی چند دقیقه پس از خرد کردن حبه های آن است.

اگر قصد دارید از سیر در وعده های غذایی پخته شده استفاده کنید، در آخرین لحظات مراحل پخت و پز سیر را به آن اضافه کنید و یا مقدار اعلام شده در دستور العمل غذا را اضافه کرده و در مرحله آخر پخت و پز مقداری سیر دیگر به آن اضافه کنید.

اگر تمایلی به مصرف سیر خام ندارید می توانید از مکمل های سیر استفاده کنید تا به میزان کافی آلیسین دریافت کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

نه تنها آلیسین طعمی متمایز به سیر می بخشد بلکه یکی از آنتی اکسیدان های قدرتمند در این ماده غذایی است و یک مبارز فوق العاده در برابر باکتری ها و قارچ ها محسوب می شود. در حقیقت، سیر طی جنگ جهانی دوم برای کمک به سربازان برای مقابله با قانقاریا استفاده می شد. سیر چنان قدرتمند است که مکمل های آن برای مقابله با گلو درد میکروبی، عفونت های استاف و حتی باکتری سیاه زخم با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند. در حال حاضر، پژوهش های بیشتری درباره سیر جریان دارند و به نظر می رسد در درمان عفونت های شدید که بدن می تواند در برابر برخی داروها و آنتی بیوتیک های مشخص مقاوم شده باشد، موثر باشد.

سلامت قلب

در مبارزه با بیماری قلبی عروقی، سیر می تواند یک بازیکن کلیدی محسوب شود. بنابر پژوهش جدید دانشگاه UCLA، اسانس سیر چند ساله پیشرفت بیماری قلبی را متوقف کرده و در برخی موارد حتی تجمع پلاک عروق را معکوس ساخته است. سیر می تواند هموسیستئین، یک نشانگر برای بیماری قلبی را کاهش دهد.

بهبود شرایط پوست و پوست سر

ویژگی های ضد قارچی سیر چنان قدرتمند هستند که این گیاه اغلب برای درمان آکنه مورد استفاده قرار گرفته و برخی متخصصان گیاهان دارویی بر این باورند که سیر از توانایی درمان شوره سر برخوردار است زیرا در مقابله با Pityrosporum ovale، قارچی که در پوست سر زندگی می کند و در ایجاد پوسته های سر نقش دارد، موثر عمل می کند. ترکیبات آلیسین نیز با درمان موثر ریزش مو مرتبط هستند و به کاهش ریزش مو کمک می کنند.

فشار خون عادی

مطالعات نشان داده اند که خوردن سیر می تواند به کاهش فشار خون کمک کند که این شرایط می تواند از بروز مسائل سلامت جدی پیشگیری کند. خوردن سیر تولید گاز سولفید هیدروژن را افزایش می دهد که به انبساط رگ های خونی منجر شده و امکان جریان آسان‌تر خون را فراهم می کند و از این رو فشار کمتری بر آنها برای انجام وظیفه خود وارد می شود.

کاهش التهاب

سیر دارای ویژگی های ضد التهابی است و مطالعات بسیاری روی این ویژگی سیر انجام شده اند. سیر حاوی چهار ترکیب گوگردی مختلف است که می تواند به کاهش التهاب کمک کنند. این فایده می تواند شامل حال بیماری های خود ایمنی که در نتیجه واکنشی التهابی شکل می گیرند و همچنین آرتریت (التهاب مفصل) نیز شود.

افزون بر تمام موارد ذکر شده در بالا، سیر منبع خوبی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین C، ویتامین B6، منگنز، کلسیم، آهن، و پتاسیم است.

چگونگی انتخاب و نگهداری از سیر

اگر قصد دارید از فواید سیر خام بهره‌مند شوید باید آن را به صورت تازه خریداری کنید. مهم‌ترین نکته هنگام خرید سیر این است که غلاف آن آسیب ندیده باشد. هنگامی که غلاف سیر را در دست خود نگه می دارید باید احساس سنگینی داشته باشید و وقتی آن را به آرامی بین انگشتان خود فشار می دهید باید محکم و سخت به نظر برسد و نه نرم و مرطوب. غلاف های نرم و چروکیده از قدرت مشابه با یک سیر تازه برخوردار نیستند.

در صورت نگهداری مناسب، سیر می تواند برای یک ماه و یا حتی بیشتر تازگی خود را حفظ کند. برای آن که سیر را تا حد ممکن تازه نگه دارید آن را در جای خنک (۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد) و دور از نور خورشید قرار دهید. اندکی رطوبت و گردش هوا برای تازه ماندن سیر خوب است اما زمانی که غلاف را باز می کنید توجه داشته باشید که حبه های آن تنها چند روز دوام می آورند.

منبع: شهر خبر